Crisis of niet, MKB heeft volop aandacht voor duurzaamheid
10 juli 2009 -
MKB-bedrijven hebben duidelijk oog voor de markt voor duurzaamheid. De bedrijven vinden het inspelen op milieubeleid steeds belangrijker voor het versterken van de concurrentiepositie. Ook ondervinden de bedrijven hogere eisen op het gebied van MVO van de klant.
De economische crisis heeft hier dus zeker geen negatieve invloed op. De MKB-ondernemer ziet een markttrend en zet hierop in. Steeds meer MKB-bedrijven blijken op zoek naar milieuvriendelijke producten, diensten en productiemethoden. Dit zijn de resultaten van onderzoek van EIM dat in samenwerking met BECO tot stand is gekomen. De vragen werden gesteld aan 1.000 MKB-ondernemers. In 2008 constateerden EIM en BECO dat het MKB nog maar beperkt de kansen greep die duurzaam ondernemen biedt.
Kostenbesparing
De extra aandacht voor kostenbesparing door de crisis zorgt er verder voor dat (energie)besparingsopties hoger op de prioriteitenlijst staan. Deze aandacht voor kostenbesparing betekent echter ook dat men minder bereid is om meer te betalen voor maatschappelijk verantwoorde grondstoffen en handelsproducten. MKB-ondernemers vinden het bijvoorbeeld belangrijker om zo lang mogelijk te proberen om hun (beste) mensen te behouden. MKB-ondernemers behouden dus hun interesse voor duurzaam ondernemen, maar in de praktijk lijken acties nog wel enigszins te worden gedempt door de huidige financiële beperkingen en de noodzaak voor kostenbesparingen.