9 juli 2009 -
Als werknemers zelf mogen kiezen dan blijft het verrassingskerstpakket net als vorig jaar het meest populaire eindejaarsgeschenk. Marktonderzoeksbureau Multiscope trekt dit als belangrijkste conclusie uit haar online panelonderzoek onder 1.251 deelnemers in opdracht van Cadeau Carrousel.
Op de vraag 'welk cadeau zou u het liefst als eindejaarsgeschenk willen ontvangen?' kwam de volgende top vijf naar voren:
1. Kerstpakket (verrassingskerstpakket)
2. V&D cadeaukaart
3. Wellness pakket
4. Black & Decker klopboormachine en Curver gereedschapskist
5. Campingaz party grill
Goede doelen
Er is een toenemende belangstelling om de waarde van een eindejaarsgeschenk aan een goed doel te geven. Het percentage deelnemers die daarvoor kiest is ten opzichte van verleden jaar van drie naar vijf procent gegaan. Dit is in lijn met de algehele tendens van een intensiever maatschappelijk verantwoord leven en ondernemen. Werkgevers vragen steeds meer naar duurzame in het assortiment en werknemers zijn meer geneigd om een duurzaam product of een goed doel te kiezen. Economie
Geert Timmermans, algemeen directeur van Makro Feestpakketten: "Een kerstpakket is een traditie die sterk geworteld is in de Nederlandse cultuur. Komt men aan het kerstpakket dan komt men aan haar werknemers. Juist rond de feestdagen zouden werkgevers hun werknemers moeten belonen voor de getoonde loyaliteit en inzet aan het bedrijf. Iedereen moet in deze tijd wat harder lopen en de waardering daarvoor moet je toch tonen! Daarom verwachten wij niet dat bedrijven er en masse voor kiezen dit jaar een kleiner of zelfs geen kerstpakket te geven."
Een eindejaarsgeschenk dient een hoge attentiewaarde te hebben. Wat je als eindejaarsgeschenk geeft aan je werknemers of zakenrelaties maakt dan vaak ook niet zo veel uit.