8 juli 2009 -
Talentmanagement is belangrijker dan ooit. Mensen die ondermaats presteren moeten sneller aangepakt of ontslagen worden, is de redenering. Tot voor kort was de midyear review niet meer dan een babbeltje over wat er nog moet gebeuren om die salarisverhoging in december veilig te stellen. Maar door de recessie krijgt hij veel meer gewicht.
De doelstellingen die in januari bepaald zijn, worden nu halverwege het jaar aangepast om tegemoet te komen aan onvoorspelbare, externe veranderingen. Bedrijven die een personeelsstop in hebben gelast, gaan beter dan ooit na of hun bestaande werknemers wel op de juiste plek zitten. En als er wellicht nog meer ontslagen moeten vallen, gebruiken sommige managers het midyear review om mensen alvast te waarschuwen indien ze zich in de gevarenzone bevinden. Maar ook de gesprekken met mensen die goed presteren staan onder druk, bedrijven kunnen immers geen extraatjes meer weg geven om hun waardering te tonen. Een aantal bedrijven past subtiele veranderingen toe in hun evaluaties om ze productiever te maken, voor zowel managers als werknemers. Dat schrijft Business Week.
Motiveren
Een van die bedrijven is Procter & Gamble. De onderneming gebruikt haar midyear reviews om de eerder gestelde doelen aan te passen aan de veranderende omgeving. Op basis daarvan worden nieuwe, haalbare doelstellingen vastgesteld en dat werkt motiverend. P&G managers hebben bovendien de opdracht gekregen om zich vooral te richten op de prestaties van medewerkers en niet puur op verbeterpunten. Mensen maken zich al genoeg zorgen, is de redenering.
Southwest Airlines heeft de frequentie van de gesprekken zelfs opgevoerd naar eens per maand. Ook heeft de onderneming op elke afdeling speciale ‘talentmanagers’ aangesteld die managers helpen bij het voeren van de evaluatiegesprekken.
Indekken
Maar er zijn ook werknemers die minder geluk hebben. Veel bedrijven zijn erg hard en duidelijk tijdens het midyear review zodat werknemers voorbereid zijn op een slechte evaluatie in december of zelfs ontslag. Op die manier dekken ondernemingen zich in tegen claims van ontslagen medewerkers. Zij kunnen dan niet meer beweren dat ze altijd geweldig gepresteerd hebben en nooit gewaarschuwd zijn.
Promotie
Werknemers die wel bovenmaats presteren moeten het momenteel vaak doen met niet-financiële extraatjes. Voor hen is het midyear review hét moment om een promotie te bespreken of om meer verantwoordelijkheden te krijgen zodat ze op die manier gemotiveerd blijven.