zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mannen en vrouwen beleggen verschillend

6 juli 2009 - Gevraagd naar de eigen financiële kennis, zijn vrouwen bescheidener dan mannen; 65 procent is naar eigen zeggen goed op de hoogte van financiële mogelijkheden, tegenover 75 procent van de mannen. De AXA IM Kennisindex, geeft interessante gegevens over de feitelijke verschillen in financiële kennis onder populaties

Op basis van de AXA IM Kennisindex is slechts één procent van de zelfbenoemde ‘experts vrouw, tegen negen procent van de mannen. Van de ‘gevorderden’ is bijna 40 procent man tegen slechts twintig procent van de vrouwen. Onder de ‘leken’ is het beeld andersom; dubbel zoveel vrouwen als mannen treft deze classificatie. 



Crisis

Ondanks dat vrouwen minder kennis hebben van beleggingsproducten, ontpoppen ze zich wel als de betere beleggers. Slechts veertien procent van de vrouwen geeft aan verliezen op beleggingen geleden te hebben als gevolg van de crisis, tegen 27 procent van de mannen. Dit beeld wordt bevestigd uit resultaten van andere onderzoeken waaruit blijkt dat de rendementen die vrouwelijke beleggers behalen hoger zijn dan die van mannelijke beleggers. 

Keuzecriteria

Aangezien vrouwen de betere beleggers zijn is dit een interessant punt. Waarop baseren ze de keuze om in een bepaald fonds te beleggen? Terwijl voor een derde van de mannen de waardeontwikkeling van een fonds het belangrijkste criterium is bij het maken van hun beleggingskeuze geldt dit voor slechts een kwart van de vrouwen. Vrouwen geven aan meer waarde te hechten aan aanbevelingen van vrienden en familie. 

Oudedagvoorziening
28 procent van de vrouwen en 35 procent van de mannen acht beleggen in een fonds een uitstekende oudedagvoorziening. Een groot deel van hen bezit echter (nog) geen aandelen in beleggingsfondsen. Van hen vinden twee keer zoveel vrouwen als mannen het te omslachtig om zich in een fonds te verdiepen. En als ze dat al willen, hebben drie keer zoveel vrouwen als mannen moeite om aan goede informatie te komen. Waar ze opmerkelijk eensgezind over zijn, is het gebrek aan liquide middelen: 47 procent van zowel mannen als vrouwen geeft aan hier nu geen geld voor te hebben.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien vragen en antwoorden met betrekking tot de kredietcrisis
 Verslaggeving financiële instellingen onvoldoende
 Nederlandse vrouw is zeer geëmancipeerd
 Steeds meer vrouwen frauderen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10