Uw beslissingen van nu, zullen u nog jaren achtervolgen
3 juli 2009 -
Of de recessie nu nog even duurt of dat het herstel zich al inzet, de beslissingen die u de komende twee jaar neemt, bepalen niet alleen hoe snel uw organisatie opkrabbelt maar beïnvloeden de bedrijfsprestaties nog minimaal tien jaar. Pas dus goed op wat u besluit en let daarbij vooral op de lange termijn consequenties van uw beslissingen.
Dit voorspelt Deloitte. In een kopersmarkt, presteren de meeste bedrijven binnen een betrekkelijk kleine marge, maar gedurende een recessie worden de verschillen in prestatie aanzienlijk groter. Dat uit zich bijvoorbeeld in de standaarddeviatie van de aandelenwaarde. In de periode voor de recessie was die gemiddeld tien procent, tijdens de recessie steeg die naar 27 procent. John Connoly, partner bij Deloitte: "Dit verschil wordt veroorzaakt doordat zwakke strategieën en financiële posities genadeloos bloot komen te liggen in slechte tijden. Ondernemingen die daarentegen resoluut handelen en weloverwogen risico’s nemen, kunnen dat beloond zien met aanzienlijk betere prestaties. Het was onvermijdelijk dat bedrijven zich door de recessie eerst gingen richten op de korte termijn, acties ondernamen om hun financiën veilig te stellen. Inmiddels hebben de meeste ondernemingen hun bedrijfsvoering gestabiliseerd en is er weer ruimte om over de toekomst na te denken."
Visionaire leiders
De bedrijven die als winnaars uit de recessie zullen komen, zijn degenen die het aan hebben gedurfd hun strategie grondig te herzien, beaamt Deloitte partner Richard Punt. Organisaties met een gefundeerd, maar flexibel bedrijfsmodel en zij die bereid zijn gedurfde maatregelen te nemen zijn degenen die de grootste kans hebben er goed voor te staan na het herstel. "Succesvolle positionering vereist dat er gegroeid wordt, dat optimaal gebruik wordt gemaakt van de nieuwe marktomstandigheden en dat groeikansen middels (bijvoorbeeld) strategische overnames gegrepen worden." Kenmerken van ondernemingen die ook in de toekomst succes zullen hebben zijn: uitmuntende operationele processen, een intelligente benadering van kostenbeheersing en proactief beslissingen nemen. "Bedrijven die ook in de toekomst succesvol willen zijn hebben toegewijde en visionaire leiders nodig die in staat zijn de beslissingen te nemen die nodig zijn. Een recessie legt zwaktes bloot, maar creëert evengoed kansen voor ondernemingen die moedig, vastberaden en zelfverzekerd genoeg zijn actie te ondernemen."
Ben het er helemaal mee eens. Recessie is een gevolg van een verzadigde en hautaine beleving van de werkelijkheid. Het gemak waarmee resultaten werden behaald, leidde veel te vaak tot onnodige ineffectieve beslissingen. Ook het teveel geloven in de ander en minder afgaan op de eigen inzichten en besluiten maakt dat de grip op je bedrijf teveel van een ander is en niet strookt met de passie en ambitie van the leader, eigenaar. Daarnaast zie je dat het ondernemen moeilijk wordt gemaakt door steeds verder gaande bureaucratisering en verlammende wet en regelgeving. De waterhoofdconstructie van bedrijven en overheden zorgt voor ongenuanceerd en onrendabel beleid. Uiteenspatten of omvallen. Wat er overblijft is de schrik en hoe kan dat. Echter het positieve is inderdaad de ruimte die wordt gecreeerd om in de chaos, met rust, vertrouwen en doortastenheid kansen te zien, deze te benutten.