3 juli 2009 -
Terwijl 40 procent van de werkgevers noodgedwongen personeel laat gaan, is het van belang juist nu te focussen op het behoud van personeel. In 2012 wordt namelijk de grootste uitstroom van personeel tot nu toe verwacht, als de generatie babyboomers met pensioen gaat.
Dit kwam afgelopen dinsdag naar voren tijdens het jaarlijks award-event Top ICT Werkgevers Nederland van CRF. Door een dalend geboortecijfer en toenemende aandacht voor balans tussen werk en privé wordt de uitstroom vanaf 2012 niet aangevuld. Voor de recessie stond dit hoog op de agenda bij werkgevers, nu is het naar de achtergrond verdwenen. Dit lijkt logisch, omdat medewerkers tijdens een recessie blijven zitten waar ze zitten. Uit onderzoek blijkt echter dat een derde van de medewerkers overweegt een andere baan te zoeken als de recessie voorbij is. Behoud en interne doorstroming is bij alle Top ICT Werkgevers al een belangrijk aandachtspunt. Mede daardoor is het personeelsverloop onder ICT’ers twintig procent lager dan in de rest van Nederland, zo blijkt uit het onderzoek Top ICT Werkgevers Nederland.
Generatie Y
Toch dreigt ook voor sommige ICT werkgevers een personeelstekort. Daarom is het belangrijk de generatie die straks een aantal jaren werkt, ook wel generatie Y genoemd, te blijven stimuleren. Geboren tussen 1977 en 1990 en gewend aan luxe heeft deze generatie andere behoeften en wensen. Vrijheid is een randvoorwaarde, ‘getting the job done’ is belangrijker dan hoe dit gebeurt. Generatie Y heeft een grote behoefte aan zelfontplooiing, is betrokken bij de gemeenschap, maar een stuk minder loyaal aan de werkgever dan voorgaande generaties. Deze groep is gewend aan snel werken, maar tegelijkertijd erg onzeker, waardoor waardering belangrijk is. Om deze generatie te binden moeten werkgevers inspelen op de behoeften en vooral begrip hebben voor deze generatie.
Bindingstips
Enkele tips om generatie Y te binden:
1. Maak gebruik van de relaties waarin de medewerker wel loyaal is
2. Zorg voor afwisseling in het werk (meer projectmatig)
3. Ga de dialoog aan met deze groep
4. Bied op zichtbare momenten erkenning/waardering
5. Bied flexibiliteit, bijvoorbeeld door sabbaticals of langere vakantieperiodes