zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie tips om uit te leggen waarom u doet wat u doet

3 juli 2009 - Een goede leider weet hoe hij zijn uitingen voorziet van enthousiasme, maar ook hoe hij die passie verklaart en overbrengt. Stel uzelf steeds de volgende twee vragen: Wat doet u en waarom doet u het? En zorg dat u hier een helder antwoord op hebt.

HarvardBusiness presenteert drie manieren om uw communicatie van goede uitleg te voorzien: 



1. Definieer wat het is

Beschrijf de situatie, het initiatief of het probleem duidelijk. Wilt u kosten besparen? Beschrijf dan waarom die nodig zijn en wat er bij komt kijken. Zorg dat de bezuinigingen onderdeel uitmaken van de strategie. Vergeet vooral niet heel erg duidelijk te maken wat de voordelen zijn. 

2. Definieer wat het niet is

Een goede leider neemt nooit zomaar iets aan, en geeft zijn toehoorders daar ook geen ruimte voor. Wees dus duidelijk. Wilt u kosten besparen maar geen mensen ontslaan? Wees expliciet. Geef werknemers niet de ruimte hun eigen conclusies te trekken. 

3. Definieer wat u wilt dat mensen doen

Is er actie vereist, maak dan duidelijk welke en wat u wilt bereiken. Als u gaat bezuinigen houdt dat in dat mensen meer moeten doen met minder; leg glashelder uit wat dat in de praktijk betekent. Verval daarbij vooral niet in oeverloze details. Niet alleen verveelt u uw toehoorders dan, het is ook erg verwarrend. Wilt u toch veel details kwijt, doe dat dan schriftelijk of bewaar ze voor persoonlijke gesprekken of teamoverleggen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven dingen die u moet weten over spreken in het openbaar
 Web 2. 0: perfecte communicatie of perfecte manier om persoonlijk contact te vermijden?
 Teveel praten is ook niet goed
 Klantentrouw vraagt om heldere communicatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10