Drie tips om uit te leggen waarom u doet wat u doet
3 juli 2009 -
Een goede leider weet hoe hij zijn uitingen voorziet van enthousiasme, maar ook hoe hij die passie verklaart en overbrengt. Stel uzelf steeds de volgende twee vragen: Wat doet u en waarom doet u het? En zorg dat u hier een helder antwoord op hebt.
HarvardBusiness presenteert drie manieren om uw communicatie van goede uitleg te voorzien:
1. Definieer wat het is
Beschrijf de situatie, het initiatief of het probleem duidelijk. Wilt u kosten besparen? Beschrijf dan waarom die nodig zijn en wat er bij komt kijken. Zorg dat de bezuinigingen onderdeel uitmaken van de strategie. Vergeet vooral niet heel erg duidelijk te maken wat de voordelen zijn.
2. Definieer wat het niet is
Een goede leider neemt nooit zomaar iets aan, en geeft zijn toehoorders daar ook geen ruimte voor. Wees dus duidelijk. Wilt u kosten besparen maar geen mensen ontslaan? Wees expliciet. Geef werknemers niet de ruimte hun eigen conclusies te trekken.
3. Definieer wat u wilt dat mensen doen
Is er actie vereist, maak dan duidelijk welke en wat u wilt bereiken. Als u gaat bezuinigen houdt dat in dat mensen meer moeten doen met minder; leg glashelder uit wat dat in de praktijk betekent. Verval daarbij vooral niet in oeverloze details. Niet alleen verveelt u uw toehoorders dan, het is ook erg verwarrend. Wilt u toch veel details kwijt, doe dat dan schriftelijk of bewaar ze voor persoonlijke gesprekken of teamoverleggen.