1 juli 2009 -
Het halfjaargesprek van ruim twaalf procent van de werknemers gaat dit jaar niet door vanwege de crisis. Daarbij heeft bijna de helft nooit een halfjaargesprek. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank.nl onder 521 respondenten. "Onbegrijpelijk, deze gesprekken zijn juist broodnodig om de crisis het hoofd te bieden," volgens HR Consultant Mercer.
Managers en HR afdelingen zijn niet met de halfjaargesprekken bezig, omdat de prioriteiten op het moment ergens anders liggen. Louis Peters, rewards consulting leader Benelux bij Mercer: "Het is opmerkelijk dat op het moment dat bedrijven met de grootste uitdaging in hun bestaan worden geconfronteerd er juist minder aandacht aan de halfjaargesprekken wordt besteed. Bedrijven die dit moment niet gebruiken om in gesprek te gaan over de doelstellingen van de organisatie nemen hun beoordelingssysteem en daarmee die medewerkers eigenlijk niet serieus."
Overleg
Daar tegenover valt het Peters op dat er wel veel creatieve initiatieven door management en medewerkers gezamenlijk worden genomen. In sectoren waar dit tot voor kort onbespreekbaar was, wordt op grote schaal overgegaan op vormen van parttime werken, sabbaticals en vrijwillige loonsverlagingen. Veel meer dan bij eerdere recessies, toen bot voor het ontslagmiddel werd gekozen. Nu voeren zij overleg over creatieve oplossingen om (tijdelijk) loonkosten te verlagen.
Ouderwets
Bedrijven die niet de moeite nemen om met hun medewerkers een halfjaargesprek te voeren lijken dan ook hopeloos ouderwets. Peters: "Het zou me niets verbazen als ze de boot missen op het moment dat de economie weer aantrekt. Dit is het moment waarop stevig moet worden ingezet op de koers van het bedrijf en de bijdrage van de werknemer hier in. Een geloofwaardige werkgever gaat nu in gesprek en past indien nodig zijn doelstellingen aan."
Ontevreden medewerkers gaan straks de vacatures invullen bij concurrenten.
Voor ieder bedrijf en iedere leidinggevende is het van belang continu personeel betrokken te houden. Niet alleen heeft het direct invloed op de klanttevredenheid, productie en omzet, maar op lange termijn ook op de cultuur en stafkosten.
In crisistijd neigen veel managementteams in zichzelf te keren en in besloten kamers te bedenken hoe het verder moet. Maar ook dan weet juist de werkvloer vaak waar de oplossingen liggen.
Het blijft me iedere keer weer verbazen hoe weinig veel bedrijven en organisaties geven om hun meest belangrijke succesfactor, het personeel.
De HR cyclus is voor veel bedrijven een onbekend begrip. Het simpele feit dat alleen maar personeel, mensen, de sleutel zijn tot excelleren schijnt echt niet door te dringen.
Aan het einde van deze recessie zullen de bedrijven die nu nog steeds personeel als een vooral lastige sluitpost zien op de begroting geconfronteerd worden met het feit dat één van die personeelsleden (of de curator, ook een mens) de letterlijke sluitpost van het bedrijf zal zijn.
Wie dat wil voorkomen kan het beste eens contact opnemen, dan kunnen wij snel een scan doen om te bepalen waar wel geld te verdienen is.