Crisis stimuleert eerder gierigheid dan leergierigheid
26 juni 2009 -
De huidige economische crisis lijkt voor de Nederlander geen reden te zijn om geld te investeren in de eigen opleiding en ook de sociale partners laten het afweten. Dat constateert Theo Bovens, voorzitter van het College van bestuur van de Open Universiteit Nederland in zijn rede bij de opening van het academisch jaar.
De crisis lijkt tot meer aandacht voor scholing te leiden. Een aantal scholingsfondsen meldt dat de bodem van de jaarkas in zicht is, werktijdverkorting wordt gecombineerd met scholing, en de dreigende werkloosheid onder afgestudeerden mbo en hbo wordt gepareerd door ze te laten doorstuderen. Maar dit is volgens Theo Bovens niet het grote scholingsoffensief onder werkenden waar iedereen op zat te wachten. "Waar het bij het bevorderen van leven lang leren om gaat,is werkenden bewust maken van de noodzaak tot investeren in het vergroten van je kennisniveau. Het moet volstrekt normaal worden dat je tijdens je loopbaan af en toe tijd en middelen steekt in de eigen scholing. De Nederlander geeft nu minder uit, en spaart. Onderwijs laat hij het liefst door de overheid of werkgever betalen. In jezelf investeren met financiële middelen komt maar mondjesmaat voor. Men is gierig geworden, terwijl juist nu leergierigheid gewenst is."
Blikvernauwing
Bovens signaleert bovendien dat de crisis zorgt voor blikvernauwing bij sociale partners en onderwijsinstellingen. "Omdat de instellingen het nu even druk hebben met werklozen of bedreigden op de arbeidsmarkt, voelen ze minder de noodzaak tot structurele veranderingen. Geld voor korte-termijnscholing is er ineens volop, waardoor het geld voor de structurele aanpak onvoldoende blijft. Door het ontbreken van een flexibele scholingsinfrastructuur voor werkenden, kunnen hogescholen en universiteiten nu bijv. nauwelijks onderwijs geven aan werknemers met deeltijd-ww. Natuurlijk is het afstandsonderwijs van de Open Universiteit een goed alternatief, maar ik blijf pleiten voor goede voorzieningen op alle onderwijsniveaus voor een leven lang leren."