zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf types werknemers en hoe u ze verleidt

26 juni 2009 - De noodzaak om in personeelsbestanden te snijden en organisaties te veranderen leidt binnen veel Europese bedrijven tot een tweeslachtige HR-aanpak. StepStone noemt dit de Cold War For Talent. In deze koude oorlog moeten leidinggevenden mensen ontslaan en tegelijkertijd onopvallend vaardige en begaafde kandidaten zien binnen te halen en houden.

Op basis van een Europees online onderzoek onder 5.000 werkzoekenden, onderscheidt StepStone vijf soorten werknemers, ieder met een eigen typering ten aanzien van werk en arbeidsvoorwaarden. Inspelen op de kenmerkende verschillen tussen hen is cruciaal voor werkgevers in de strijd om talent. Stepstone identifceerde de volgende vijf types:



1. Geldwolven
Meestal de jongste medewerkers met een sterke focus op geld. 64 procent is bereid langere dagen te maken om meer te verdienen. De helft doet dat uitsluitend voor geld, meer dan in iedere andere groep. 23 procent denkt binnen drie jaar iets anders te doen. 

2. Klimmers

65 procent van de Klimmers doet onbetaald overwerk en heeft hogere verwachtingen van promotie dan enige andere groep. Als waardering van de werkgever uitblijft, blijven zij niet hangen. Bijna 60 procent heeft het afgelopen jaar actief rondgekeken naar iets anders. 

3. Broodwinners

Het meest geïnteresseerd in flexibel werken. 73 procent werkt onbetaald meer dan hun contracturen. Dat is meer dan in iedere andere groep. 

4. Levensgenieters

Flexibiliteit is voor deze groep bijna net zo belangrijk als geld. Slechts 21 procent verwacht binnen drie tot vijf jaar een hogere positie te hebben. 

5. Flexwerkers

Bijna aan het eind van hun loopbaan, zijn deze flexibele werkers het minst geïnteresseerd in geld. 35 procent verricht het meeste werk buiten kantoor, thuis of onderweg. 

Niet-financiële aspecten

Colin Tenwick, CEO van StepStone: "Werkgevers hebben op dit moment geen armslag als het gaat om arbeidsvoorwaarden. Hierdoor worden niet-financiële aspecten zoals training, flexibel werken en in het buitenland werken steeds belangrijker. Deze opties zijn aantrekkelijk mits ze op het juiste moment in een carrièrepad worden aangeboden. Werken in het buitenland is wellicht precies wat de Geldwolf zoekt, terwijl flexibel werken hem niets zegt. Voor een Broodwinner geldt het tegenovergestelde. Begrip voor de drijfveren van medewerkers in verschillende fases van hun loopbaan is een cruciaal aspect van human capital management. One-size-fits-all gaat echt niet meer op." 

Individuele incentives
StepStone: "Succes hangt af van het vermogen om nieuwe kansen aan te grijpen en snel van tactiek te veranderen voordat de concurrent dat doet. Daarvoor moeten managers wel goede medewerkers hebben. Mensen zijn vaak bereid extra moeite te doen voor weinig of geen extra beloning. Bedrijven moeten deze goede wil wel duidelijk erkennen, door een consistent carrièrepad aan te bieden, met voorwaarden en beloningen die zijn afgestemd op de situatie en carrièredoelen van de medewerker. Goede human capital management systemen helpen bazen bij het aanbieden van de juiste incentives voor de beste prestaties van medewerkers in elke fase van hun loopbaan." 

Maatregelen

Volgens recent onderzoek van StepStone onder werkgevers, verwacht 80 procent van de managers dat salarissen gelijk blijven of dalen in het komen jaar. In plaats daarvan zijn extra training (42 procent), flexibel werken (36 procent) en overplaatsing (23 procent) de meest genoemde maatregelen om talent te werven en houden.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Succesvol team bestaat uit optimale mix van vier types
 Zes versiertips om sollicitanten te verleiden
 Meer betrokkenheid met minder budget
 De zeven grootse fouten die u kunt maken in crisistijd
 
 
reacties
 
Marco Hendrikse  |   | 
26-06-2009
 | 
10:20 uur
Met name groep 5 ''Flexwerkers'' vind ik een beetje vreemd. Wellicht is het gewoon een verkeerd gekozen benaming?
Bij flexwerkers denk je vooral aan jongeren. Niet voor niets is ruim 50% van de uitzendkrachten jonger dan 25 jaar.
Daarnaast wijzen onderzoeken keer op keer uit dat ouderen (''bijna aan het einde van hun loopbaan'', vertaal ik dan maar even door naar oudere werknemers) door werkgevers als minder flexibel worden gezien. Om ze dan ''Flexwerkers'' te noemen lijkt op zijn minst ongelukkig. Of gaat Stepstone een campagne beginnen om de beeldvorming rondom ouderen positief te beinvloeden?
Gijs Bos  |   | 
27-06-2009
 | 
20:51 uur
Fair point. De term uit het orginele onderzoek was dan ook ''Flexibility seekers''
Hier een link naar het orginele rapport: (Klik hier)
Gijs Bos  |   | 
29-06-2009
 | 
09:16 uur
(Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10