Bedrijven snijden te snel en te diep in het personeelsbestand
26 juni 2009 -
De recessie blijkt groter dan verwacht en is voorlopig nog niet voorbij. Nederlandse bedrijven verwachten komend jaar een omzetdaling van vijf tot 30 procent. Men ziet economisch herstel pas eind van 2010 of daarna intreden. Nederlandse bedrijven snijden snel en diep in de kosten. Tegelijk is er zorg over de effectiviteit van de organisatie.
Dit blijkt uit onderzoek van internationaal onderzoeks- en adviesbureau Hay Group in samenwerking met ControllersMagazine onder financiële managers van Nederlandse bedrijven.
Spaanders
Bedrijven snijden op dit moment niet alleen hun overtollige vet weg, maar zetten ook het mes in vitale activiteiten. Deelnemers aan het onderzoek geven aan dat meer dan de helft van de huidige kostenbesparingen ten koste gaat van zaken die waarde creëren in hun organisatie. "Er is haast en soms paniek, waardoor bij het hakken spaanders vallen," aldus Herman Koning, director Business Solutions bij Hay Group: "Het is noodzakelijk snel te reageren om te overleven, maar wel zodanig dat je doorkan met vitale functies."
Anticyclisch investeren
Zo'n 30 procent van de Nederlandse bedrijven reduceert niet alleen kosten, maar doet juist nu investeringen. Deze bedrijven willen kansen pakken door nu marktaandeel te vergroten (34 procent), of sterker uit de recessie te komen dan de concurrent (52 procent). "Opvallend is dat deze bedrijven in dezelfde gebieden zowel kosten reduceren als investeren. Zij maken een kwaliteitsslag," aldus Koning.
Ondersteunende functies
De meeste kosten worden gesneden in ondersteunende functies (Finance, HRM, marketing en IT) en Productie & Onderhoud. Kostenreducties in deze laatste categorie houden direct verband met (acute) vraaguitval. De sales functies en Research & Development worden relatief het minste geraakt. Hier wordt zelfs nog iets meer in geïnvesteerd, dan dat er in de kosten worden gesneden.
Cultuur en management
Bedrijven die actief streven naar het vergroten van marktaandeel, doen dit met name door overname van concurrenten (80 procent). Koning: "De speelruimte is gering. De kansen zijn groot, maar de risico's ook. Er moet niet alleen naar de harde cijfers gekeken worden. Juist nu tellen zaken die met motivatie en werkklimaat te maken hebben, zoals cultuur en management. Die zijn bepalend voor succes of falen van overnames."
Geen echte verrassing dit bericht, al raak ik er wel een beetje droevig van.
Opnieuw wordt duidelijk dat bedrijven nauwelijks strategisch bezig zijn, ad-hoc ingrepen, zonder goed na te denken over de gevolgen is weer schering en inslag. Eerder, toen de bomen nog tot in de hemel groeiden werd er niet gedacht aan het optimaliseren van de organisatie, nu wordt er in paniek gesneden in de kosten, waarbij de makkelijkste prooien meteen worden gegrepen, zonder na te denken over de kosten die straks, als de recessie geschiedenis is, moeten worden gemaakt om dit weer te herstellen.
Gelukkig is er nog zo'n 30% die de kansen ziet en die straks, als de beleidslozen weer voor hoge kosten komen te staan vanwege de herstel werkzaamheden ten gevolge van het gebrek aan beleid van nu, de vruchten zullen plukken van het beleid van nu.
Het implementeren van het K3 excellence model zal bedrijven, die weten dat de uitdagingen van volgend jaar vele malen groter zijn dan de problemen van nu, nog meer voorsprong geven in de keiharde strijd die ondernemen heet.
Ton
|
|
26
-
06
-
2009
|
15
:
07
uur
Ja Ad, ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Ik denk dat er ook bedrijven zijn die bewust dieper snijder dan nodig is nu de vraag even afneemt om van ''lastige'' vaste werknemers af te komen in de hoop straks met nieuw goedkoper of minder lastig personeel door te kunnen. De crisis biedt de mogelijkheid daar nu voor. Werkgevers vroegen al een tijdje voor versoepeling van het ontslagrecht en vergoeding en ik denk dat er bedrijven zijn die de crisis nu aangrijpen om van personeel af te komen waar men anders moeilijk van af kon vanwege de rechtsbescherming en kosten vanwege lange dienstverbanden.
Wat men vergeet is dat, tenminste zo redeneer ik, dat wat nu niet verkocht wordt straks hard nodig is als de tijd van uitstel voorbij is en de order druk plotseling enorm toe gaat nemen.
Wie daar als bedrijf niet klaar voor is heeft dadelijk het probleem voldoende fatsoenlijk produkten te kunnen fabriceren of leveren. De vraag naar personeel zal straks waarschijnlijk nog groter zijn dan medio 2008 vanwege de vergrijzing en de inhaalslag die de macroeconomie gaat maken. Een andere mogelijkheid is dat we wereldwijd gaan ''consuminderen'' waardoor de vraag voorlopig niet gaat aantrekken. Iets waarvan ik trouwens niet uit ga.