zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Is de recessie goed voor de betrokkenheid?

24 juni 2009 - Ondanks alle ontslagen en salarisverlagingen creëert deze recessie geen ‘zij tegen wij’ sfeer, maar juist meer betrokkenheid. Werknemers en managers zetten er samen de schouders onder. Dat is tenminste wat werkgevers beweren in een onderzoek van de Confederation of British Industry (CBI).

De oproep van British Airways CEO Willie Walsh aan zijn personeel om een maand lang voor niets te werken om het bedrijf door de recessie te loodsen werd ronduit kritisch ontvangen. Voor hem zou dat immers makkelijk praten zijn met zijn miljoenensalaris. Toch meldde de luchtvaartmaatschappij dat al meer dan 1.000 van de 4.000 werknemers instemden met het voorstel. Volgens de Confederation of British Industry er is meer bewijs dat de recessie werknemers en managers nader tot elkaar brengt en meer betrokkenheid teweeg brengt. Al blijven velen sceptisch dat dit soort reacties eerder het gevolg zijn van de angst om ontslagen te worden of op een zwarte lijst van probleemgevallen te belanden dan van positieve betrokkenheid of verantwoordelijkheid. Wat wel duidelijk is, is dat veel werkgevers, ondernemers, managers en werknemers steeds meer het gevoel krijgen dat ze samen vechten voor een gemeenschappelijk doel. 



Flexibel werken
Werkgevers en personeel werken samen om het bedrijf te beschermen en, net zo belangrijk, om hun baan te behouden. Ze doen dit met name door flexibeler te zijn in hoe en wanneer ze werken en te accepteren dat salarissen bevroren worden en er personeelsstops doorgevoerd worden. Uit het onderzoek van het CBI, dat in samenwerking met Harvey Nash uitgevoerd werd onder meer dan 700 werkgevers, bleek dat bijna twee derde grondige wijzigingen doorgevoerd heeft op het gebied van personeelsmanagement en werkprocessen. Meer dan de helft voert dit jaar niet de gebruikelijke salarisverhoging door, al verwachten vier op de tien werkgevers een bescheiden verhoging door te kunnen voeren. Bijna twee derde van de ondervraagden heeft een personeelsstop ingelast, ofwel voor de hele organisatie, ofwel voor een aantal afdelingen. Meer dan de helft verwacht niet dat de komende jaren veel meer mensen aangenomen zullen worden. Vooral afgestudeerden en schoolverlaters zijn hier de dupe van: twee vijfde van de werkgevers neemt momenteel geen jongeren aan en een tiende neemt minder afgestudeerden aan dan vorig jaar. 

Ontslagvergoeding
Er zijn echter ook aanwijzingen dat bedrijven andere overlevingsstrategieën hanteren dan ontslagen doorvoeren. Bijna de helft heeft flexibele werktijden ingesteld, een derde bezuinigt op externe diensten en 40 procent heeft betaalde overuren afgeschaft. Een kwart overweegt werkzaamheden uit te besteden naar andere landen; dat geldt met name bedrijven in de technologie en IT. Opvallend genoeg hebben zes van de tien ondervraagde ondernemingen hun bestaande bonusbeleid in stand gehouden, hoewel bijna de helft van de bedrijven in de financiële sector dat aangepast hebben. Maar liefst negen van de tien hebben hun ontslagvergoedingen ongemoeid gelaten. Bijna de helft heeft het budget voor opleidingen in tact gehouden en een tiende heeft het zelfs verhoogd. Vier van de tien hebben het daarentegen verlaagd. Meer dan de helft houdt hun stageprogramma’s in stand, een tiende maakt zelfs meer gebruik van stagiaires. 

Fundamentele veranderingen
John Cridland, algemeen directeur van het CBI: "Deze recessie heeft diepe wonden veroorzaakt maar een positief gevolg is de verhoogde inzet die veel bedrijven en hun personeel tonen om er samen bovenop te komen en banen te behouden. Vooral flexibiliteit speelt hierbij een grote rol en, in tegenstelling tot personeelsstops en bevroren salarissen, zal flexibel werken waarschijnlijk ook na de recessie de norm blijven." Evenals, hoopt Cridland. de bereidheid om op een positieve manier problemen te lijf te gaan. De recessie kan op de lange termijn heel goed leiden tot fundamentele veranderingen in de manier waarop werkgevers werven, motiveren en hun medewerkers ontwikkelen. Dat stelt Albert Ellis, CEO van Harvey Nash. "Een proactieve benadering van opleidingen en het behouden van talent, is essentieel om ook in de toekomst over de juiste talenten te beschikken en de concurrentie voor te blijven."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Populariteit thuiswerken neemt af
 Kredietcrisis verbroedert Nederlandse werknemers
 Crisis maakt bedrijven creatief
 Extraatjes mogen afgepakt worden in crisistijd
 
 
reacties
 
Hendrik  |   | 
24-06-2009
 | 
19:27 uur
//CITAAT
Albert Ellis, CEO van Harvey Nash. ''Een proactieve benadering van opleidingen en het behouden van talent, is essentieel om ook in de toekomst over de juiste talenten te beschikken en de concurrentie voor te blijven.''
//END

Die uitspraak is - zacht gezegd - een gotspe. Harvey Nash is typisch een werkgever die personeel eruit gooit als het even tegen zit en op weinig frisse wijze:

(Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10