19 juni 2009 -
Nederland is samen met Scandinavië voorloper op het gebied van mobiel werken. Ruim een derde van de ondernemers, voornamelijk grote bedrijven, omarmt deelaspecten van de nieuwe manieren van werken al. Ze geloven dat deze hen gelukkigere werknemers oplevert, meer creativiteit, vrijheid, een hogere productiviteit en daardoor meer succes.
Aan de andere kant blijkt dat voornamelijk het MKB, nog sceptisch staat tegenover flexibel en/of mobiel werken; men kent het niet en is nog niet overtuigd dat deze nieuwe manieren van werken voordelen zullen opleveren. Daarbij zijn ze bang om de controle over werknemers te verliezen. Het bedrijfsleven staat positiever tegenover nieuwe technologische hulpmiddelen, mits de investering hierin snel terug te verdienen is.
Video
Het Leefritme Kenniscentrum, een onafhankelijk kennisplatform, maakte gisteren de resultaten van het onderzoek 'Het ritme waarop Nederland werkt' bekend. Dit gebeurde tijdens het symposium 'Werkt mobiel werken?' dat in samenwerking met de Taskforce Mobiliteitsmanagement werd georganiseerd in Den Haag.
Conservatieven In het onderzoek kwamen vier verschillende doelgroepen naar voren: Conservatieven, Geconnecteerden, Flexibelen en Flexibele geconnecteerden. Een opvallend gegeven is dat de grootste groep van de ondervraagden aansluit bij de Conservatieven. Deze groep bestaat uit ondernemers en ICT-beslissingsnemers die vasthouden aan de traditionele werkpatronen, controle en zekerheden. Deze groep is nog groter onder ondernemers en ICT-beslissingsnemers uit het Midden en Klein Bedrijf (MKB) Echter, uit het onderzoek komt tevens naar voren dat een kleine groep (8,4 procent) ondernemers al volledig openstaat voor mobiel werken. De tegenstellingen in de antwoorden laten zien, dat het Nederlandse bedrijfsleven in een overgangsfase zit. Bij werknemers ontstaat steeds meer de behoefte aan een vorm van flexibiliteit in hun werk-en privé leven. Echter, werkgevers zien mobiel werken nog niet als prioriteit.
Leefritme Kenniscentrum
Philip de Wulf, directeur van het Leefritme Kenniscentrum zegt: "We hebben gekeken naar twee aspecten: het niet op een vaste plaats werken én de mate van flexibiliteit in de organisatie. De afwachtende houding van ondernemers komt deels voort uit gebrek aan eigen ervaring met mobiel werken. Men is vaak wel overtuigd van één van de elementen van mobiel werken, maar nog niet van alle producten en/of diensten die de nieuwe vorm van werken stimuleert. Niettemin is Nederland, samen met Scandinavië, koploper in mobiel werken - vooral de grotere bedrijven."
Mobiel werken
Vodafone draagt bij aan het onafhankelijke Leefritme Kenniscentrum door het financieel mogelijk te maken en kennis beschikbaar te stellen. Jeroen Hoencamp, Directeur Zakelijke Markt, Vodafone Nederland: "Wij geloven dat mensen het meest productief, creatief en efficiënt zijn op de plaats waar zij op dat moment willen werken. Binnen Vodafone hebben we het mobiele werken volledig doorgevoerd, zodat medewerkers werk en privé beter kunnen combineren en daardoor een prettiger individueel leefritme hebben. Daarbij vinden wij het ook belangrijk dat medewerkers ambassadeurs van onze eigen producten en diensten worden door deze in de praktijk te ervaren."