zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

HR onderkent ICT-vaardigheden steeds meer

18 juni 2009 - Ruim 82 procent van de Nederlandse HR managers vindt dat een ICT cursus of opleiding bijdraagt aan de kwaliteit van het totale bedrijfsresultaat. Deze groep beaamt dat er een toenemend belang is ontstaan ten aanzien van ICT-kennis binnen organisaties en denkt dat een dergelijke cursus de ontwikkeling en employability van de medewerker ten goede komt.

Dit blijkt uit een onderzoek van Compu’Train in samenwerking met NIDAP. Ruim 50 HR-managers van bedrijven met meer dan 100 medewerkers werkten aan het onderzoek mee. 



Efficiency

Een relatief grote groep (31 procent) van de respondenten meent dat, wanneer de medewerker over relevante ICT-kennis beschikt, de belangrijkste bijdrage zal worden geleverd aan de financieel-administratieve afdelingen. Respondenten die een bijdrage zien, geven daarnaast unaniem aan een efficiencyverbetering te verwachten bij het uitvoerend personeel, als gevolg van het volgen van een ICT-cursus of -opleiding. Achttien procent noemt ook ondersteunend personeel en nog eens achttien procent noemt het management. 

Omslag

Patrick Kersten, hoofd opleiding en ontwikkeling bij Compu’Train: "Deze resultaten laten zien dat er een omslag gaande is binnen HR ten opzichte van ICT-competenties. Wij signaleren dat een groot deel van de HR-managers, ICT-competenties nog niet laten meewegen in de beoordeling van medewerker. Wel geven ze aan dat het belang van ICT binnen organisaties toeneemt en dat zij dan ook verwachten dat dit in de toekomst wordt meegenomen in de beoordeling."

 
 Doorsturen   11 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Besparen óp of mét ICT
 Vier succesfactoren van werken met eHRM
 Consultant scoort vooral op kennis
 MKB investeert wel in beveiliging, niet in bijbehorende kennis
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
19-06-2009
 | 
10:03 uur
ICT is natuurlijk niet meer weg te denken uit de wereld, dus ook niet meer uit de organisaties. Ook HR heeft, met name in de administratieven en beheersprocessen, baat bij goede ICT hulpmiddelen. Helaas zien we die nog maar weinig, omdat de ICTers nog steeds in de ivoren toren arroagant zitten te denken dat ze overal verstand van hebben.
En juist dat is de zwakke plek van de ICT, vaak veroorzaken ze meer problemen dan dat ze oplossen. Vaak gaan de ICT ''deskundigen'' alles proberen op te lossen met de bits en bytes. Naast de kennis en vaardigheid om met ICT om te kunnen gaan is het ook nuttig om te kijken of de medewerker in spe ook de begrenzingen van de mogelijkheden van ICT inziet. En daar schieten met name de ICTers nogal vaak tekort
Richard Koopman  |   | 
19-06-2009
 | 
08:43 uur
Mijn ervaring is dat als je iemand op je afdeling hebt die echt inzicht op dit specialisme (ICT) je ongelofelijk veel vaart gaat maken - Doen. Maar doe dan ook alleen de dingen die er echt toe doen ipv 'interessante' rapportages te maken waar je écht niemand een plezier mee doet (of om in de 'rapportage tsunami' mee te willen doen)
Annechien Snuif  |   | 
19-06-2009
 | 
11:32 uur
Inderdaad is het spannend om erachter te komen wat de eindgebruikers (medewerkers, lijnmanagers, P&O-adviseurs, P&O-functionarissen) echt nodig hebben. Dat moet je ze dus gewoon gaan vragen! En dat ontbreekt er nu juist vaak aan, blijkt uit veel onderzoeken naar mislukken van automatiserings-projecten.
Mark Zwaan  |   | 
19-06-2009
 | 
12:49 uur
In dit artikel gaat het overduidelijk niét over de ICT vaardigheden van ICT'ers. Daar kan ongetwijfeld ook een artikel aan gewijd worden. Maar het gaat hier over al het andere personeel dat vaak niet in staat is een presentatie te maken dat gebaseerd is op een standaard template, maar in plaats daarvan voor iedere dia een (iets) andere opmaak kiest. Of om mensen die in een rapport alle tekst met spaties op de juiste plek zetten in plaats van tabs, bullets of een (onzichtbare) tabel te gebruiken. Juist bij die op het oog 'simpele' dingen (gebruik maken van sjabloons, templates en standaard opmaak) gaat er veel mis of veel tijd verloren. Om maar te zwijgen van de tijd die verloren gaat, omdat allerlei berekeningen handmatig in platte tekst in Word wordt gezet in plaats van in Excel waar je alles automatisch kunt laten berekenen.
Ad de Beer  |   | 
19-06-2009
 | 
13:49 uur
Kijk Mark, dat bedoel ik nu precies, dank voor het bewijs.
Natuurlijk kennen de ICTers alle gemakken en ongemakken van software. Maar als je nu eens in plaats van hoofdschuddend staan te kijken naar al het gekluns en geklungel van de digibeten, zou je ook eens een helpende hand kunnen uitsteken, mensen wijzen op mogelijkheden, coachen.
Juist daar schieten veel ICTers te kort en juist dat kost zoveel tijd en geld.
En dan heb ik het nog niet over de miljarden belastinggeld die alleen al door totaal mislukte ICT projecten bij de overheid door de spreekwoordelijke plee zijn gespoeld. Net weer een aardige ervaring opgedaan met de belastingdienst die me weer twee dagen werk, niet declarabel, oplevert.
M.E.  |   | 
19-06-2009
 | 
19:31 uur
Beste heer de Beer, u heeft mijn reactie niet goed begrepen dus zal ik hem toelichten. Jarenlang heb ik gedaan wat u mij aanraadt in uw reactie en heb ik mijn digibete collega´s met raad en daad terzijde gestaan. Niets daarvan bleef echter (lang) hangen en al gauw vervielen zij in hun oude ´zonden´. Toen ze echter op een computercursus gingen, werd hen ineens de ogen geopend en werden veel oude fouten niet meer herhaald. Natuurlijk is het mogelijk om je ICT'er als vliegende keep te laten rondlopen om iedereen te helpen. Maar bedenk dan wel dat het uitleggen al gauw een kwartier tot half uur kost. Het ombouwen van een verpeste presentatie of rapport naar een goede presentatie of rapport kan al gauw één tot meerdere uren gaan kosten. Met als mogelijk gevolg dat die ICT'ers straks alleen nog maar bezig zijn met het opnieuw opmaken van presentaties, brieven en rapporten, net zoals ik dat ook jaren gedaan heb (en dat gaat na een paar jaar vervelen!). En dan ben je als bedrijf uiteindelijk veel duurder uit dan wanneer je alle niet-ICT'ers op cursus stuurt. En dan vergeet ik bijna te vermelden dat veel bedrijven geen ICT afdeling hebben of helemaal geen ICT´ers in dienst hebben. Daarnaast staan ICT´ers ook niet algemeen bekend om hun sociale vaardigheden of duidelijke uitleg. We hebben algauw de neiging in vaktaal te praten of geïrriteerd te reageren als de ander de (in onze ogen) meest basale dingen niet snapt. Natuurlijk kunt u al uw ICT´ers op een cursus sturen om dat te leren, maar dat lijkt me niet de meest efficiënte manier om het probleem op te lossen.
Ad de Beer  |   | 
20-06-2009
 | 
09:24 uur
De spijker op zijn kop, inderdaad, stuur de mensen naar een training, dat lost het probleem op. Helaas is dat toch vaak niet zo, want als mensen geen talent of aanleg hebben, kun je trainen tot je een ons weegt, maar wordt er niks geleerd.
Het grote nadeel van ICT dus, je moet welhaast een ICTer zijn om er alles uit te halen. Hoe dat komt? Omdat het gros van de ICT pakketten door ICTers worden gebouwd zonder consultatie van de klant of gebruiker.
Tja, en ICTers sociale vaardigheden aanleren, daarvoor moeten ze inderdaad uit hun cocon van arrogantie worden gesleurd, dat u hier weer zo treffend laat zien.
John Soumang  |   | 
22-06-2009
 | 
00:41 uur
Wellicht een idee om de mensen alleen te leren wat er toe doet, wat ze nodig hebben voor het uitoefenen van hun functie. Niet meer, alle ballast weglaten, dat zal een stuk prettiger zijn voor de mensen, ze hoeven minder te leren. Voor het bedrijf weer gunstig hoeven minder tijd en geld te stoppen in trainingen die toch niet aangeleerd kunnen worden maar ook vaak niet nodig zijn. Win win situatie.
Annechien Snuif  |   | 
22-06-2009
 | 
16:53 uur
Uit recent onderzoek (zie Trends in IT 2008/2009 Derksen/Noordam/v.d. Vlist) blijkt dat IT en business een haat/ liefde verhouding hebben. Uit de onderzoeksvraag hoe effectief de samenwerking is tussen IT en de business komen zeer verhelderende resultaten. Zo wordt er in de praktijk meer niet dan wel gewerkt volgens de theoriemodellen (ITIL, Cobit etc). Voorbeeld: Het projectmanagement behoort volgens de theorie te liggen bij de ICT-klant (budgethouder). In de praktijk geeft 55% van de respondenten aan dat projecten de verantwoordelijkheid zijn van de ICT-afdeling. Slechts 10% legt de verantwoordelijkheid bij de klantorganisatie zelf. Als we nou eens met z'n allen beginnen deze 10% achterna gaan, zou al veel leed kunnen worden voorkomen.
Marcel  |   | 
23-06-2009
 | 
22:21 uur
@Ad,

Toen ik de kop van dit bericht las (HR en ICT in één zin) dacht ik al, nog voor ik de reacties gelezen had, Ad de Beer zal wel weer op zijn allergie voor ICT en ICT-ers toer zitten. Nou, Ad je stelt me niet teleur. Of, eigenlijk toch wel. Ad, je bent nu toch wel een beetje de Geert Wilders op het gebied van ICT. Weer lekker ongenuanceerde uitspraken over een inmiddels steeds volwassener wordende en zeer diverse beroepsgroep. Tuurlijk zitten er minder sociale zielen bij zoals in elke beroepsgroep. Maar je allergie tegen ICT-ers wordt erg wanstaltig en een HR-er onwaardig om steeds één beroepsgroep steeds zo te diskwalificeren. En, zelfs al mocht je gelijk hebben (heb je echter niet) dan is het toch juist het aandachtsgebied van HR om dit op te lossen.

Inmiddels zit ik al etterlijke jaren in de brugfunctie tussen Business en ICT, maar toen ik nog ICT-specialist was, was ik er een met een engelengeduld en nooit te beroerd om voor de 10de, zelfs de 20ste keer iemand uit de penarie te halen. Echter, ik ken ook het credo: ik ga voor je vissen en je hebt één dag eten, ik leer je vissen en je hebt eten voor de rest van je leven. Zo ook met het omgaan met hulpmiddelen als een PC en wat software.

In dit geval moet HR toch echt eens hand in eigen boezem steken. Geen P&O-er die het in zijn hoofd haalt om een vrachtwagenchauffeur aan te nemen zonder geldige rijbewijzen en vakdiploma's of technisch personeel (bouw, wegenbouw, etc) zonder de reguliere vakdiploma's en certificaten op een werklocatie te laten verschijnen.

Maar als het om de, inmiddels voor velen, dagelijkse hulpmiddelen gaat als een PC, gebruik van de Windows Verkenner, Outlook, Word, Excel, Powerpoint en een normale type-vaardigheid (dus blind met tien vingers) dan heb ik in die afgelopen 20 jaar nog nooit één P&O afdeling daar over gehoord. Echt, nog nooit.

Als ICT Manager heb ik er altijd wel voor gezorgd dat nieuwe systemen geintroduceerd werden met op maat gemaakte cursussen die eerst door de business mensen werden getest en geaccepteerd.

Ad, verbeter de wereld en begin bij.....
Sylvia Ista  |   | 
25-06-2009
 | 
17:18 uur
Ik ben zeer verheugd met de titel van dit bericht.
Als ICT trainer (voornamelijk Windows en Office beginners en gevorderden)onderschrijf ik het belang van het aanleren van de benodigde vaardigheden op het gebied van MS Office.

Uit 10 jaar ervaring kan ik inmiddels putten en ben dan ook sinds januari 2009 als zzp-er van start gegaan.

Ik ben alleen wel van mening dat er beter gekeken moet worden naar het niveau van de deelnemers. De deelnemers die al in de praktijk werken met een programma zouden vooraf kunnen aangeven waar voor hun de moeilijkheden liggen zodat een training specifiek daarop gericht kan worden.
Voor de minder bekende deelnemer is het naar mijn mening beter om een training, zelfs van 1 dag, te verdelen over meerdere weken. Dit geeft de deelnemer een kans om het geleerde te toetsen in de praktijk en om bij de volgende bijeenkomst de mogelijkheid tot het stellen van vragen. Het verdelen over meerdere weken betekent wel dat een trainingsdag dan wordt opgedeeld in meerdere dagdelen (ochtend of middag). Ik ben ervan overtuigd dat dit een blijvens resultaat voor de deelnemer opleverd.

Daarnaast zou P&O kunnen vragen om een bewijs van het digitaal computer rijbewijs omdat daarmee wordt aangetoond dat de kandidaat over een goede basis geschikt voor het gebruik van de pc.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10