15 juni 2009 -
Als gevolg van het huidige economische klimaat is het vrachtverkeer op de Nederlandse wegen beduidend minder. Ook zijn er minder automobilisten op de weg door diverse ontslagrondes bij door de crisis getroffen bedrijven, met als logisch gevolg een afname van de files.
Hoopvol is dus dat de cijfers van de verwachtte groei van de files dit jaar voor het eerst sinds jaren waarschijnlijk neerwaarts kunnen worden bijgesteld. Toch zijn we er nog niet. Ondanks dat de files zijn afgenomen, is de frustratie hierover allerminst verdwenen. Dit blijkt uit een onlangs gehouden mobiliteitsonderzoek van onderzoeksbureau Labyrinth en de website werkdichterbijhuis.nl.
Acceptatie gedaald
De afname van de files in maart, de gelijke filelengte in april en de daling in mei van dit jaar als gevolg van het mooie weer is op het oog goed nieuws voor automobilisten. Verrassend is dat volgens de uitkomsten van het recente mobiliteitsonderzoek de ergernis rond het dagelijkse fileleed onverminderd hoog scoorde. In vergelijking met een in 2007 gehouden onderzoek naar de reistijden en files blijkt dat het percentage van de ondervraagde forensen dat zijn reistijd niet acceptabel vindt is gestegen naar 53 procent. De frustratie rond files is dus met zeven procent gestegen ondanks de afname van de files.
Bereidheid te veranderen toegenomen
Een pluspunt in dit verband is de stijgende bereidheid onder filerijders om zelf verandering in de woon- werksituatie aan te brengen. Uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Verkeer en waterstaat in augustus 2008 kwam naar voren dat ongeveer vijf procent van de respondenten aangaf te zijn verhuisd vanwege de woon-werkafstand. 25 procent verklaarde te zoeken naar een baan nabij de woonplaats. Het recente onderzoek uit maart 2009 laat zien dat het deel van de filerijders dat zijn fileleed wil aanpakken door werk dichter bij huis te zoeken is toegenomen naar 46 procent. Eén op de twaalf filerijders die zich met dit doel hebben ingeschreven op de website werkdichterbijhuis.nl willen in plaats van werk in Amsterdam, een baan nabij Rotterdam of Utrecht.