zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes tips om in te grijpen bij de Mexicaanse griep

15 juni 2009 - Het Nederlandse bedrijfsleven is onvoldoende voorbereid op een mogelijke pandemie, zoals een escalatie van de Mexicaanse griep. Dit blijkt uit een inventarisatie van risicospecialist Protiviti. Slechts een gering percentage, minder dan tien procent, van de bedrijven heeft de juiste voorbereidingen getroffen op het gebied van continuïteitsplanning.

De recente uitbraken van de Mexicaanse griep in Duitsland en Hong Kong tonen aan dat het virus om zich heen grijpt en ook in Nederland toe kan slaan. Hoewel nog maar weinig bedrijven de juiste voorbereidingen hebben getroffen, zoals het aanpassen van hun bedrijfscontinuïteitsplan, zijn organisaties wel in toenemende mate bezorgd over de consequenties van een mogelijke uitbraak. Wat als het hoofdkantoor ineens moet sluiten omdat de helft van het personeel besmet is? Wat als het virus agressief wordt en levensbedreigend? De bezorgdheid neemt toe nu de alarmfase door de WHO is aangescherpt naar alarmfase 6 (de hoogste alarmfase die er is). 



Tips

Arne Ter Laak van Protiviti vertelt hoe het Nederlandse bedrijfsleven zou moeten ingrijpen en geeft hiervoor alvast de volgende tips: 

1. Maak een gestructureerde analyse van het risico en de mogelijke impact op de bedrijfsvoering. Betrek hier ook leveranciers en afnemers bij. Het management heeft in veel gevallen een verkeerd beeld van de mogelijke aard en omvang van een pandemie. 

2. Denk na over maatregelen om de gevolgen van een pandemie te beperken, zoals werken op een andere locatie zonder persoonlijk contact. Ondernemingen hebben geen business continuity plan dat afdoende rekening houdt met de specifieke bedreigingen van een pandemie. 

3. Onderzoek contracten met leveranciers en afnemers op flexibiliteit om met pandemie-omstandigheden om te gaan. Managers hebben geen concreet plan om te anticiperen op extreem toenemende of afnemende vraag van producten/services als gevolg van een (dreigende) pandemie. 

4. Stuur ook leveranciers aan op het nemen van maatregelen om continuïteit te waarborgen. Standaard contracten met klanten/leveranciers zijn vaak niet flexibel genoeg om de relaties in stand te houden tijdens een pandemie. 

5. Kijk naar de inrichting van het HR beleid en scherp deze aan om tijdens een pandemie ook intern continuiteit te bewaken. Tijdens een pandemie kan er frictie ontstaan tussen enerzijds het beschermen van het bedrijfsbelang (bijvoorbeeld het op gang houden van de productie) en anderzijds het beschermen van de belangen van werknemers (bijvoorbeeld door hen toe te staan preventief thuis te blijven). 

6. Faciliteer tijdens een pandemie het thuiswerken. Bedrijven zijn onvoldoende voorbereid op situaties waarbij persoonlijk contact onmogelijk of onwenselijk wordt geacht. Bedrijven zouden bijvoorbeeld het thuis werken tijdens een pandemie kunnen faciliteren.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Angst voor pandemie verlamt bedrijfsleven nu al
 Minder ziekmeldingen door crisis
 Manager laat zich niet kisten door ziekte
 Griep meest gebruikte smoes bij ziekmelding
 
 
reacties
 
Marcellus  |   | 
15-06-2009
 | 
09:33 uur
Leuk artikel, maar ik zou dan graag willen weten in hoeverre Protivity zich heeft voorbereid op een eventuele uitbreiding van de varkensgriep. Dat maakt het tenminste een stuk concreter.
Fred Jonkman  |   | 
15-06-2009
 | 
12:34 uur
Wij hebben een contract opgesteld waarbij het leveranciers/klanten/medewerkers verboden wordt om de griep te krijgen.....

Rob Langeveld  |   | 
15-06-2009
 | 
14:44 uur
Zie ook:
(Klik hier)
Pieter  |   | 
15-06-2009
 | 
20:04 uur
Kijk, je bezig houden met de inperking van de verspreiding van de griep is van een hele andere orde dan gewoon je verantwoordelijkheid nemen voor je eigen organisatie. Als in mijn organisatie op 1 afdeling 50% ziek thuis zit, al is het virus nog zo onschuldig, dan heb ik een probleem. Een gedegen continuiteitsplan zou ieder bedrijf moeten hebben. Ook de medewerkers zijn erbij gediend dat ze na hun ziekte periode terugkeren in een gezond bedrijf.
Hendrika Dingemans  |   | 
16-06-2009
 | 
13:18 uur
WAAROM WORDT IN NEDERLAND DE TERM MEXICAANSE GRIEP GEBRUIKT TERWIJL DIT NIET DE NAAM IS?
DE REST VAN DE WERELD REFEREERT EN NOEMT DE GRIEP BIJ DE CORRECTE NAAM.
LIJKT MIJ TOCH NIET MOEILIJK EN IK ZIE GEEN REDEN OM EEN GRIEP ONJUIST TE NOEMEN....

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10