10 juni 2009 -
Hoe kan het dat goede werknemers toch ontslagen worden? Zijn er patronen? Kan ik mezelf onmisbaar maken? Dit zijn de vragen die veel werkenden momenteel slapeloze nachten bezorgen. Hoe wordt u degene die de ontslagronde overleeft?
Ariane de Bonvoisin, CEO van First30Days en schrijver van ‘The First 30 Days: Your Guide to Making Any Change Easier’, en John Kilcullen, bedenker van de ‘For Dummies’-serie en oprichter van Brand Revolution LLC, zetten tien vaardigheden en denkwijzen op een rij die kunnen voorkomen dat u ontslagen wordt. Ook handig om te weten als uw bedrijf geen ontslagrondes in de planning heeft.
1. Onthoud dat het nu even niet over u gaat
Richt u op het succes van de onderneming, niet op dat van u persoonlijk. In moeilijke tijden hebben werkgevers helemaal geen tijd en zin om zich bezig te houden met u en uw zorgen. Ze hebben het liefst altruïstische, coöperatieve teamspelers die hun taken naar behoren en liefst nog beter dan dat vervullen.
2. Word een meester in verandering
Het belangrijkste is dat u perfect in weet te spelen op veranderingen. Wees flexibel en tolerant. Doe wat er van u gevraagd wordt. Wordt er weer van richting veranderd, gaat de productie op de schop, worden er nieuwe doelstellingen toegevoegd: ga er in mee. Wie weerstand toont tegen verandering wordt al snel als moeilijk beschouwd. Accepteer dat u minder onkosten vergoed krijgt, dat u het met minder mensen moet doen, dat uw werkdruk hoger ligt en dat u minder middelen ter beschikking heeft.
3. Voel u verantwoordelijk
Laat zien dat het succes van de onderneming en dat van uw team u aan het hart gaan. Voer werkzaamheden uit die normaalgesproken buiten uw takenpakket vallen. Bied u aan om de beursstand te bemannen, verzorg uw eigen agendabeheer, bied aan notulen te maken tijdens de vergadering. Voel u nergens te goed voor. Die kleine dingetjes zullen u geen windeieren leggen tijdens uw volgende functioneringsgesprek of bij de volgende ontslagronde. Vergeet uw mooie functiebeschrijving, uw indrukwekkende CV en uw ego even.
4. Blijf uit de buurt van de koffieautomaat
Het laatste wat uw onderneming nu kan gebruiken is negatief, roddelend personeel dat elkaar meesleept in een ‘wij-tegen-hun’ stemming. Werkgevers hebben veel liever enthousiaste, goed presterende mensen die bijdragen aan een positieve bedrijfscultuur. Geef negativiteit geen kans. Focus op de mogelijkheden, niet op de onmogelijkheden.
5. Bedenk dat ongeschreven regels de nieuwe wetten zijn
Kom vroeg, ga laat weg. Mensen die stipt om vijf uur vertrekken (of nog eerder) en/of lange lunch- of rookpauzes nemen vallen op. Zorg dat u niet de reputatie krijgt van een van die mensen die nooit reageren op e-mail, voicemail of een simpel verzoek. Doe wat er van u verwacht wordt en doe dat enthousiast.
6. Laat u zien en horen
Wacht niet af tot iemand anders uw problemen oplost. Uw werkgever wil weten hoe hij kosten kan besparen, de productie kan verbeteren, nieuwe klanten kan vinden, de processen van verbeteren, het personeel kan motiveren, enzovoort. Houd in de gaten wat de concurrentie aan het doen is, lees vakbladen, vraag om feedback. Mak duidelijk dat er een enorm gat zou vallen als u er niet meer zou zijn. Werk elke dag aan het succes van uw team en de onderneming. Manoeuvreer uzelf in een positie die cruciaal is voor het succes van een nieuw initiatief, of los een slepend probleem op.
7. Wees eerlijk en duidelijk Laat duidelijk zien wat u allemaal doet en hoe dit aansluit bij de doelstellingen van de onderneming. Verstop u niet, houd geen informatie achter. Als u niet genoeg te doen hebt, laat het weten. Bied u aan om nieuwe projecten te leiden, het liefst als die direct meetbaar resultaat opleveren natuurlijk. Hoe eerlijker uw leidinggevenden denken dat u bent, hoe meer ze u vertrouwen en u aan willen houden. Wees uzelf en werk aan uw interne netwerk. Neem zelf initiatief. Sluit mensen niet buiten.
8. Maak nieuwe vrienden
De afdelingen HR en Financiën kunnen grote invloed op uw carrière hebben. Zij weten van alles over u en welke indruk u maakt. Maak kennis met deze mensen, vraag hen advies en promoot uzelf een beetje. Als er ontslagen moeten vallen, bent u tenminste geen anoniem nummer voor hen.
9. Ga twitteren
Kijk naar de manier waarop Millennials werken, hoe ze beslissingen nemen en welke middelen ze gebruiken. Maak uzelf bekend met sociale netwerken, mobiele applicaties en relevante commerciële platformen. Dit is de toekomst, geef uw werkgever geen aanleiding zich van u te ontdoen omdat u niks van deze zaken begrijpt.
10. Leef gezond
Gezonde mensen hebben betere vooruitzichten en zijn gemakkelijker in de omgang. Ze verzorgen zichzelf goed en dat levert hen respect van anderen op. Bovendien stellen sportieve mensen vaak hoge eisen aan zichzelf, zowel op kantoor als op het sportveld. Verder hebben ze meer energie, kunnen ze werkstress beter hanteren en worden ze minder vaak ziek. Tenslotte zijn ze rustiger en productiever. Ga op tijd naar bed, eet gezond, sport, drink genoeg en vermijd teveel cafeïne en alcohol.