9 juni 2009 -
Bedrijven investeren dit jaar substantieel minder om hun medewerkers te motiveren. In vergelijking met 2008 wordt niet alleen gekort op extra's zoals de bedrijfskapper en bedrijfsmasseur. Ook op het budget voor teamuitjes, scholing en trainingen wordt flink gekort.
Dat komt naar voren uit onderzoek van projectbureau A&A uit Diemen. Na een telefonische enquête onder hoofden personeelszaken en HR managers van middelgrote en grote bedrijven is gebleken dat bij tenminste 85 procent bezuinigd wordt op voorzieningen voor het personeel. In het verleden gingen nog hele afdelingen op training of op motivatieweekend met daarin de meest spectaculaire activiteiten zoals rijden met Hummers of snowscooters. Dit jaar zijn de budgetten, wanneer ze nog tenminste nog bestaan, gekort tot het niveau van een avondje bowlen met bier en bitterbal.
Binding
Vooral bij grote dienstverlenende bedrijven werden in het recente verleden evenementen, uitjes en andere extra's zoals maaltijdvergoedingen belangrijk gevonden voor de binding tussen mensen en hun bedrijf. Managers waren vaak bang dat hun mensen anders te gemakkelijk zouden kiezen voor een andere baan bij een werkgever die nog ruimhartiger was. Als gevolg van de crisis echter bedenken werknemers zich momenteel vaak twee keer extra voordat ze een nieuw onzeker avontuur aangaan. Omdat ook de bedrijfsresultaten onder druk staan zijn vervolgens de budgetten voor niet noodzakelijk geachte extra's vaak geheel verdwenen. En wordt er op investeringen in motivatie en opleiding drastisch gekort.
Cijfermatig samengevat bezuinigd tenminste 85 procent van de bedrijven op personeelskosten. Slechts 25 procent gaat zover om de salarissen te bevriezen maar de overige bedrijven bezuinigen allemaal in meer of mindere mate op voorzieningen voor het personeel zoals motiverende teamuitjes (75 procent), maaltijdvergoedingen (50 procent), en scholing (45 procent).
Risico
Desgevraagd verklaren de personeelsmanagers zich wel bewust te zijn van de risico's maar niet te kunnen ontsnappen aan de algemene bezuinigingstrend. Zelfs bij bedrijven die niet direct met levensbedreigende problemen geconfronteerd worden ontkomen managers er niet aan om over de hele linie te korten op voorzieningen voor het personeel. Daardoor en als gevolg van een vaak verhoogde werkdruk doordat vacatures niet worden ingevuld is er weinig positieve aandacht voor de motivatie van medewerkers.
Hoewel het een logisch gevolg van de crisis lijkt is onderzoeker drs. Jack Simons van A&A projecten van mening dat nú besparen op scholing en motivatie in de toekomst gevaarlijke consequenties heeft. Dit komt doordat mensen niet alleen naar hun werk gaan omdat het moet of omdat ze nu eenmaal ergens geld moeten verdienen. Mensen zoeken op het werk de drie Z's van Zekerheid, Zelfontplooiing en Zingeving. Juist in een periode van crisis waarin de Z van Zekerheid sterk onder druk staat is het noodzakelijk om in te zetten op Zelfontplooiing en Zingeving van werknemers.
Slechte ontwikkeling
Dat bedrijven daarin een actief beleid moeten voeren blijkt bijvoorbeeld uit de opmerking van een personeelsmanager die aangeeft zijn scholingsbudget dit jaar te hebben gehalveerd en toch voor het eerst in jaren geld over te houden. Zijn eigen conclusie was dat zijn mensen zodanig aan het twijfelen zijn gebracht en zo weinig vertrouwen in de toekomst durven hebben dat ze zich aan hun stoel vasthouden en collectief een pas op de plaats maken.Voor individuele bedrijven maar ook voor de Nederlandse economie is dit een slechte ontwikkeling. Economen en beleidsmakers zijn unaniem van mening dat ons land zich alleen maar kan handhaven in de internationale concurrentie op basis van kennis en creativiteit. In dat licht bezien is het voor organisaties en bedrijven juist nu belangrijk te investeren in de opleiding en motivatie van hun personeel. Wanneer de crisis afloopt hebben bedrijven er belang bij dat hun mensen nog steeds betrokken zijn en zich met vol enthousiasme voor het bedrijf willen inzetten. Nú bezuinigen draagt het risico in zich dat zodra de markt weer aantrekt mensen direct gaan kijken of ze elders misschien de motivatie en inspiratie kunnen vinden die ze in de huidige functie missen.
Sponsoring
Om actief een bijdrage te leveren én om een positieve impuls te geven heeft een groep zzp-ers verenigd in 'A&A projecten' besloten om tien bedrijven te sponsoren met elk 2.500 euro. In aanmerking hiervoor komen de eerste tien bedrijven met meer dan 250 werknemers die inschrijven voor een Yes-You-Can motivatie campagne. De Yes-You-Can campagne is speciaal ontworpen om ambities mogelijk te maken en de binding tussen werknemers en hun bedrijf te versterken.
Dat er bezuinigd wordt op dit soort budgetten is begrijpelijk. De vraag is echter in welke mate. In deze tijden is het juist essentieel om de motivatie en de betrokkenheid te vergroten. Dat hoeft wat mij betreft niet met de hummers of de dure uitjes, organiseer gewoon een barbecue, bij voorkeur bij de manager of de directie thuis. Belangrijk is juist dat de medewerkers in deze tijden 1) de ruimte krijgen om mee te denken,2)een omgeving ervaren die veilig is en die inspirerend werkt, 3)voor het bedrijf en haar doelstellingen gaan.
De persoonlijke verstandhouding met het management is essentieel hierin. Het is aan het management om voortdurend de mensen te motiveren en in beweging te krijgen, te laten participeren in het denkproces van het bedrijf.
Bezuinig dus wel in kosten, maar niet in de gedachte en de ware filosofie er achter!
Ik ben het helemaal eens met Ankie Straathof. Motivatie komt niet door een uitje of een etentje. Het is belangrijker dat er gecommuniceerd wordt. Dus praat en blijf praten over de doelen van het bedrijf, doe de dingen die belangrijk zijn om de doelen te realiseren, houd je aan de regels. In feite dus gewoon je werk goed doen en vooral iets doen.
Wat medewerkers demotiveert is allerlei geweldig plannen die worden gelanceerd, terwijl er nooit echt iets gebeurd.
Dus houdt het overzicht! En op die manier houd je gemotiveerde medewerkers.