4 juni 2009 -
Vijftien procent van de Nederlanders beïnvloedt de mening van anderen over merken en bedrijven door op internet positieve en negatieve meningen en berichten te plaatsen. Online word-of-mouth vormt daarmee een nieuwe kracht waarmee bedrijven serieus rekening moeten houden.
Dit blijkt uit onderzoek van MarketResponse in samenwerking met het NIMA. "Online word-of-mouth is een krachtig communicatiemiddel. Mensen hechten veel waarde aan het oordeel van anderen. Veel meer dan aan informatie van het bedrijf zelf." Dat stelt Berlinda Harkink, communicatie-expert bij MarketResponse. Het onderzoek bevestigt de opvatting dat internet merken kan maken én breken. Bedrijven zijn vaak huiverig als zij onderwerp van discussie vormen op internet. Echter, online word-of-mouth is vaker positief dan negatief. Harkink: "Uit ons onderzoek komt naar voren dat slechts vijf procent van de consumenten overwegend negatieve berichten plaatst, dertien procent overwegend positief en het merendeel geeft aan dat dit sterk wisselt. Bedrijven doen er goed aan open te staan voor online word-of-mouth en hier op te sturen." Uit eerder onderzoek van MarketResponse naar testimonials bleek ook dat consumenten bereid zijn substantieel meer te betalen voor een product of dienst bij positieve reviews. Vele negatieve berichten kunnen funest zijn voor het bedrijf in kwestie.
Beïnvloeders
"Oriëntatie naar en de aankoop van producten en diensten wordt steeds vaker via internet gedaan. Vele onderzoeken laten zien dat de mening van onbekende anderen over merken en producten van grote invloed is op de meningsvorming en het aankoopgedrag van consumenten. De NIMA expertgroep Online Marketing wilde weten hoe groot die beïnvloedende groep is", aldus Arno Meijerink namens de expertgroep. "Deze vijftien procent is dan ook een serieuze groep, waar bedrijven terdege rekening mee moeten houden. We gaan dit voorleggen aan de marketeers in het veld. Hoe gaan zij daar mee om? Een eerste moment waarop we dat doen is op 18 juni, tijdens het congres "The Case: de werkelijkheid van Online Marketing". We zijn erg benieuwd hoe 30 bedrijven als ING, Bol.com, Somfy, Randstad, SNS, KLM, etcetera, hierop reageren en hier mee omgaan. En we willen natuurlijk ook weten wat de bezoekende marketeers ervan vinden."