zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander is gevoelig voor online mening

4 juni 2009 - Vijftien procent van de Nederlanders beïnvloedt de mening van anderen over merken en bedrijven door op internet positieve en negatieve meningen en berichten te plaatsen. Online word-of-mouth vormt daarmee een nieuwe kracht waarmee bedrijven serieus rekening moeten houden.

 Dit blijkt uit onderzoek van MarketResponse in samenwerking met het NIMA. "Online word-of-mouth is een krachtig communicatiemiddel. Mensen hechten veel waarde aan het oordeel van anderen. Veel meer dan aan informatie van het bedrijf zelf." Dat stelt Berlinda Harkink, communicatie-expert bij MarketResponse. Het onderzoek bevestigt de opvatting dat internet merken kan maken én breken. Bedrijven zijn vaak huiverig als zij onderwerp van discussie vormen op internet. Echter, online word-of-mouth is vaker positief dan negatief. Harkink: "Uit ons onderzoek komt naar voren dat slechts vijf procent van de consumenten overwegend negatieve berichten plaatst, dertien procent overwegend positief en het merendeel geeft aan dat dit sterk wisselt. Bedrijven doen er goed aan open te staan voor online word-of-mouth en hier op te sturen." Uit eerder onderzoek van MarketResponse naar testimonials bleek ook dat consumenten bereid zijn substantieel meer te betalen voor een product of dienst bij positieve reviews. Vele negatieve berichten kunnen funest zijn voor het bedrijf in kwestie. 



Beïnvloeders

"Oriëntatie naar en de aankoop van producten en diensten wordt steeds vaker via internet gedaan. Vele onderzoeken laten zien dat de mening van onbekende anderen over merken en producten van grote invloed is op de meningsvorming en het aankoopgedrag van consumenten. De NIMA expertgroep Online Marketing wilde weten hoe groot die beïnvloedende groep is", aldus Arno Meijerink namens de expertgroep. "Deze vijftien procent is dan ook een serieuze groep, waar bedrijven terdege rekening mee moeten houden. We gaan dit voorleggen aan de marketeers in het veld. Hoe gaan zij daar mee om? Een eerste moment waarop we dat doen is op 18 juni, tijdens het congres "The Case: de werkelijkheid van Online Marketing". We zijn erg benieuwd hoe 30 bedrijven als ING, Bol.com, Somfy, Randstad, SNS, KLM, etcetera, hierop reageren en hier mee omgaan. En we willen natuurlijk ook weten wat de bezoekende marketeers ervan vinden."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager heeft geen idee van online reputatie
 Mobiel internetten neemt toe, en daarmee de uitdaging voor de marketeer
 Vijf crisistips voor uw merkstrategie
 Geef negatieve berichtgeving geen kans met online reputatiemanagement
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10