Banner leidt opvallend vaak naar online zoekopdracht
4 juni 2009 -
Voor wie dacht dat online bannering verleden tijd is heeft het mis. Uit onderzoek van iProspect blijkt dat de groep internetgebruikers die op online banners actie onderneemt met een zoekopdracht, bijna net zo groot is als de gebruikers die direct op een banner klikken.
De belangrijkste boodschap die uit het onderzoek naar voren komt is dat online bannering nog steeds erg rendabel is, mits gecombineerd met zoekmachinemarketing. Bijna de helft van de internetgebruikers die een actie onderneemt na het zien van een online banner, voert uiteindelijk ook een zoekopdracht uit die gerelateerd is aan die banner. In eerste instantie klikt 31 procent van de internetgebruikers op de banner en voert 27 procent een zoekopdracht uit naar het product, merk of bedrijf in een zoekmachine. Van de internetgebruikers gaat 21 procent gaat direct naar de website van de aanbieder en negen procent gaat op zoek naar achtergrondinformatie in social media netwerken. Van alle gebruikers onderneemt 52 procent direct actie na het zien van de online banner. Ondanks de vele speculaties in de loop van de jaren over online bannering en Search Engine Marketing (SEM), toont het onderzoek aan dat de relatie tussen beide kanalen sterker is dan veel marketeers voorheen dachten.
Optimaal rendement
Marketeers die een online bannercampagne starten moeten echter oppassen dat ze zichzelf niet in de vingers snijden. Naast online bannering is de inzet van SEM (search engine marketing) van essentieel belang om zo de vraag op te vangen die de online bannercampagne genereert. Zonder de inzet van beide kanalen loopt een marketeer bijna de helft van de potentiële bezoekers aan zijn website mis. Enkel online bannering is dus niet voldoende. Om een maximaal rendement uit de campagne te halen is het belangrijk dat de reclame-uitingen van de online banner goed zichtbaar zijn op de website en snel toegankelijk zijn voor bezoekers. Ook dient de website geoptimaliseerd en goed vindbaar te zijn binnen zoekmachines.
Dit maakt display marketing giga lastig. CTR en Conversiepercentages zijn laag doordat ze vaak verdwijnen in andere kanalen zoals search. Zelf ervaar in continue bewijslast richting mijn klanten.