19 september 2002 -
Richting, consistentie, samenhang en feedback: dat zijn de vier succesfactoren bij verandermanagement. Dat stelt Steven ten Have in zijn proefschrift Voorbeeldig veranderen. Een kwestie van organiseren.
Hij baseert zijn conclusie op onderzoek bij vier bedrijven die succesvolle veranderingen wisten door te voeren.
Succesvolle veranderingen Ten Have onderzocht strategische veranderingen bij Nokia, ST Microelectronics, PTT Post (nu TPG Post) en Sollac gedurende tien jaar. Dat implementies van veranderingen in deze bedrijven succesvol verliepen verklaart hij aan de hand van vier factoren.
1. Richting Gemeenschappelijke doelen, bijvoorbeeld een missie, visie en/of waarden van de onderneming.
2. Consistentie De verticale vertaling en concretisering van het gemeenschappelijke doel en de organisatiewaarden in doelen en opdrachten tot op individueel niveau.
3. Samenhang De horizontale afstemming tussen processen, ketens, werkmaatschappijen, afdelingen en individuen. Maar ook structuren, systemen en competenties vallen hieronder.
4. Feedback Het zodanig inrichten van organisaties, dat op alle niveaus en in verschillende tijdsperspectieven geleerd kan worden.
Een uitgebreid en helder artikel is te lezen op M@n@gement. In het artikel licht Ten Have de succesfactoren toe met concrete voorbeelden.
Bron:M@n@gement