2 juni 2009 -
De economische crisis blijkt voor bedrijven een extra stimulans om hun wagenpark op maatschappelijk verantwoorde wijze te beheren. Niet zozeer om een groen image te verwerven, maar vooral om kosten te besparen. Auto’s met een groen milieulabel zijn immers zuiniger.
De economische crisis heeft daarmee een positief effect op het milieu. Dit is de belangrijkste conclusie uit het jaarlijkse onderzoek van onderzoeksbureau Heliview in opdracht van BMW Group Nederland. Voor het onderzoek ondervroeg Heliview 300 beheerders van wagenparken naar de manier waarop zij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Onder de wagenparkbeheerders bleek verder dat BMW in 2009 de meeste bekendheid geniet als merk met groene labels, Toyota volgt op de tweede plaats.
Norm
Bij bedrijven met grote wagenparken is groen rijden de norm geworden, zo concludeert Heliview. Het aanschaffen van een auto met groen A-, B- of C-label is de meest populaire maatregel op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook hybride auto's, lagere bijtelling en het aanschaffen van een auto onder de 'slurptax'-grens zijn populair. Diederik Reitsma van BMW Group Nederland: "Het onderzoek toont aan dat maatschappelijk verantwoord ondernemen echt op de agenda van wagenparkbeheerders staat. Naast milieubesparende technieken, speelt de berijder echter ook een grote rol in zuiniger rijden. Daarom zijn wij een officiële samenwerking aangegaan met 'Het Nieuwe Rijden', een initiatief van SenterNovem en de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM."