zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Internationaal zakendoen essentieel voor groei

29 mei 2009 - Nederlandse ondernemers zijn in vergelijking met hun meeste Europese collega's minder internationaal actief. En dat is jammer, want internationalisering is een belangrijke route voor doorgroei. Bijna de helft van de snelle groeiers in Nederland realiseert die groei door intensieve internationale activiteiten.

Internationalisering betekent niet alleen een groter afzetgebied; maar een internationaal netwerk is in toenemende mate ook een voorwaarde voor groei en ontwikkeling in Nederland. Ondernemingen die wel de stap richting internationalisering wagen, zijn hierover in het algemeen positief, zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak. 'Koudwatervrees' voor internationalisering is onterecht; want uitbreiding van de onderneming over de grens is niet eens zo heel erg anders dan groei in Nederland. Men spreekt dan wel een andere taal en de cultuur is anders maar de succesfactoren die zorgen voor groei in Nederland zijn dezelfde als die waardoor men internationaal kan groeien. 



Toevallig

Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van een onderzoek over de internationalisering van kleine en middelgrote ondernemingen dat de EIM-onderzoekers Christi van Essen en Joris Meijaard in opdracht van Stichting Management Studies hebben uitgevoerd. Doel van het onderzoek was om te achterhalen hoe ondernemingen hun internationalisering succesvoller kunnen organiseren. In het boek ‘Springen over de grens’ worden aan de hand van beschrijvingen van de internationaliseringtrajecten van een vijftiental ondernemingen adviezen voor de stap naar internationalisering gegeven. Veel van de ondernemers die in het boek aan het woord komen, zijn 'toevallig' in aanraking gekomen met buitenlandse markten, bijvoorbeeld via een Nederlandse klant die een filiaal in het buitenland opent. De echte ondernemer ruikt dan de kansen, oriënteert zich op marktmogelijkheden, raadpleegt zijn adviseurs (accountants, banken, de evd, etc) en waagt de sprong. Ook al komt internationalisering vaak toevallig op hun pad, de daadwerkelijke sprong naar internationalisering wordt meestal weloverwogen en in meerdere stappen gemaakt. 

Interne organisatie

Het op orde hebben van de interne organisatie in Nederland wordt breed gezien als een belangrijke voorwaarde voor succesvolle internationalisering. Het kunnen beschikken over personeel met internationale ervaring wordt eveneens als een belangrijke voorwaarde voor succes gezien. Tegelijkertijd draagt internationalisering bij aan de aantrekkelijkheid van de onderneming als werkgever.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse ondernemingen groeien minder hard
 Internationale ervaring maakt creatief
 Nederlander minder internationaal dan de rest van Europa
 Kredietcrisis bedreigt groei MKB
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10