29 mei 2009 -
Na een jarenlange stijging in populariteit is thuiswerken dit jaar ineens minder in trek. Gaven een jaar geleden nog 51 van de 100 werknemers aan gedeeltelijk vanuit huis te werken, nu is dat aantal gedaald tot 47. Ook de wekelijkse hoeveelheid thuisgewerkte uren nam af: van elf naar tien. Mogelijk speelt de huidige crisis een rol.
De afname in het thuiswerken (min negen procent) blijkt uit de meest recente ICT Barometer van Ernst & Young, een terugkerende peiling onder ruim 600 managers en professionals in het bedrijfsleven en bij de overheid. De afname is opmerkelijk omdat bijna een op de drie werknemers ieder jaar weer groei in het thuiswerken verwacht en slechts een zeer kleine minderheid een afname voorspelt. Het enthousiasme van organisaties is echter minder groot: driekwart wil het aantal thuiswerkuren op het bestaande niveau houden terwijl de voorstanders van groei en krimp elkaar in evenwicht houden. Hoewel het binnen de meeste organisaties (76 procent) in principe mogelijk is om voor een deel thuis te werken, wordt dit maar door weinig organisaties (negen procent) aangemoedigd.
Argumenten
De voorkeur voor thuiswerken versus werken op kantoor is ongeveer gelijk verdeeld: een derde werkt liever thuis, een derde liever op kantoor en de rest heeft geen voorkeur. De voorkeur voor thuiswerken is relatief groot binnen de overheid, onder kleine organisaties en onder 50-plussers. Werknemers jonger dan 35 jaar en vrouwen zijn sterk ondervertegenwoordigd bij de thuiswerkers.
Belangrijkste argumenten voor het thuiswerken zijn dat men minder wordt gestoord en flexibeler en efficiënter kan werken. Het milieu, de zorg voor kinderen en de filedruk zijn overwegingen die minder zwaar wegen in de keuze om vanuit huis te werken.
In beeld
Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership bij Ernst & Young, vermoedt dat de huidige crisis een rol speelt in de teruggang in het thuiswerken. "Je kunt je voorstellen dat werknemers in tijden dat er grote druk op organisaties staat ervoor kiezen wat vaker hun gezicht op kantoor te laten zien om zo letterlijk in beeld te blijven. Tegelijkertijd is het ook heel goed mogelijk dat organisaties onder het motto 'alle hens aan dek' een meer controlerende houding aannemen en daarom tijdelijk minder enthousiast zijn over thuiswerken."
Als het waar is wat uit dit onderzoek komt, geeft het de huidige beperkingen aan van de communicatie- en samenwerkingstools voor het thuiswerken. Mensen gaan signalen missen wanneer ze thuis zijn en kunnen niet snel genoeg reageren op nieuwe opinies, roddels en geruchten binnen de eigen organisatie. En zeker in deze roerige tijden is het van belang om goed op de hoogte te zijn van mogelijke koerswijzigingen van de organisatie.
Ik vermoed dat het bij de 'afhakende groep' gaat om thuiswerkers die basaal zijn uitgerust met tooling. Ze komen waarschijnlijk niet veel verder dan een mailpakket en een 'proces-gericht systeem'. Deze combinatie geeft weinig gevoel met wat er speelt binnen de organisatie.
@ E&Y: hebben jullie onderzocht welke systemen deze mensen gebruiken bij het thuiswerken? (mail, collaboration, Unified Communication, Social Software, Mobile?)