zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meer fraude ontdekt dankzij recessie

27 mei 2009 - De recessie zorgt ervoor dat steeds meer grote fraudes worden geïnitieerd en blootgelegd. Veel bedrijven verliezen frauderisico's uit het oog, omdat ze zich op dit moment bezighouden met korte termijnbedrijfsvoering. Daar staat tegenover dat regelgevers juist nu actiever acteren om fraudegevallen te ontdekken.

Een groot aantal fraudegevallen is al enkele jaren geleden in gang gezet maar komt tijdens de recessie pas bovendrijven. Dat komt mede omdat regelgevers bedrijven meer dwingen prioriteit te geven aan fraude en vaker boetes geven als bedrijven onvoldoende fraude proactief bestrijden, zo stelt het witboek 'Fraud in a Downturn' van PricewaterhouseCoopers (PwC). Volgens het witboek realiseren bedrijven onvoldoende dat ze tegen een geringe investering fraudekosten sterk kunnen reduceren. 



Organisatieveranderingen

De snelheid waarmee organisatieveranderingen momenteel worden doorgevoerd, vergroot het risico op fraude door eigen personeel. "Het vermijden van een verlies, bijvoorbeeld een baan of een order, kan net dat extra zetje zijn. Daarnaast leiden overhaaste veranderingen tot gaten in het controlesysteem. Zo betekent minder medewerkers simpelweg minder ogen voor interne controles. Het spreiden van controleverantwoordelijkheden over meerdere medewerkers moet juist in recessietijd niet uit het oog worden verloren," zegt André Mikkers, partner en fraudespecialist bij PricewaterhouseCoopers. 

Draaiboeken

Daarnaast hebben criminele organisaties zich de afgelopen vijf jaar steeds meer toegelegd op fraude en andere economische criminaliteit. Mikkers: "Besturen en audit committees die over interne controles gaan, moeten zich afvragen of regelgeving over voorraadcontrole, bedrijfsvoering van partners, data- en kasbeheer en personeelswerving nog wel afdoende zijn. Er moeten daarnaast draaiboeken klaarliggen als er zich een crisis voordoet. Op deze manier wordt de impact van en de kans op fraude in een vroeg stadium geminimaliseerd. Wat vaak uit het oog wordt verloren is dat het bestrijden van fraude weinig investering behoeft, en een grote kans biedt om, vaak hoge, fraudekosten te reduceren." 

Risicoanalyse

Ten slotte wordt er door de meeste bedrijven te veel op één speciaal aspect van fraude ingezoomd, stelt het witboek. Op deze manier krijgen fraudeurs kans om ergens anders in het bedrijf hun slag te slaan. Mikkers: "Belangrijk is dat er in eerst instantie een risicoanalyse wordt gemaakt. Aan de hand daarvan kan een strategie worden bepaald. Het is belangrijk dat deze duidelijk wordt gecommuniceerd naar alle werknemers. Deze informatie blijft vaak liggen bij de juridische-, controle- en interne audit functies. Echter zijn deze vaak net één stap verwijderd van de plekken waar zich fraude voordoet. Operationeel- en financieel personeel moet daarom directer betrokken worden wanneer fraude aan het licht komt. Alleen op deze manier kunnen fraude- en integriteitrisico's effectief bestreden worden."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer geeft frauderende collega niet aan
 Kleine bedrijven net zo fraudegevoelig als grote
 Tips om bedrijfsfraude te voorkomen
 Laks management werkt fraude in de hand
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10