zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Recessie schreeuwt om betere stagebegeleiding

25 mei 2009 - Door de kredietcrisis is de vraag naar stagiairs fors toegenomen. Stageplaza.nl waarschuwt instellingen en stagebemiddelaars voor misbruik van stagiairs bij bedrijven waar het nu wat minder gaat. Docenten en bemiddelaars moeten tijdens de recessie de kwaliteit van stageplekken beter bewaken.

Uit onderzoek van stagebemiddelaars blijkt dat het Nederlandse bedrijfsleven tijdens de kredietcrisis steeds vaker een beroep doet op stagiairs. "Een stage is een combinatie van werken en leren. We moeten voorkomen dat studenten als goedkope arbeidskrachten worden behandeld," aldus Stageplaza.nl. 



Kwaliteit

Stagebemiddelaars spelen een grote rol in het waarborgen van de kwaliteit van stageplaatsen. Stageplaza.nl heeft haar kwaliteitseisen flink aangescherpt. Nieuwe inschrijvingen worden extra gecontroleerd op kwaliteit en betrouwbaarheid. Bij twijfel vindt er een persoonlijk bezoek plaats om de stageplek en werkzaamheden te bespreken. 

Stageovereenkomst

Stageplaza adviseert studerend Nederland voorafgaande aan een stage met het stagebedrijf een stageovereenkomst op te stellen. Hierin kunnen afspraken omtrent werkzaamheden, begeleiding en zelfstudie worden vastgelegd. Op deze manier zijn studenten verzekerd van een gezonde balans tussen werken en leren.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ook docenten scoren onvoldoende voor stagebegeleiding
 Stagebegeleiding in bedrijven verslechterd
 Stagiair profiteert van crisis
 Stagiair vervangt ontslagen medewerker
 
 
reacties
 
Nico Cost  |   | 
25-05-2009
 | 
10:27 uur
Nieuwe medewerkers worden over het algemeen weinig ingewerkt en slecht begeleidt op de werkplek. Als dit al niet goed gaat in een bedrijf, wat verwacht je dan van stagebegeleiding?

Is hoe bedrijven omgaan met nieuwe medewerkers en stagiaires op te lossen met een contract of stageovereenkomst? Volgens mij niet. Die worden al jaren gemaakt, er worden beloften gedaan, maar puntje bij paaltje wordt meer aandacht besteedt aan de papierwinkel dan aan de leerbegeleiding zelf.

Ik heb geen pasklare oplossing, maar zou denken aan:
- wijs binnen het bedrijf de uitvoerende begeleider aan en maak die mede-verantwoordelijk voor de leerdoelstellingen;
- zorg dat deze uitvoerende begeleider vanuit zijn of haar bedrijf ruim voldoende tijd en bewegingsruimte krijgt voor persoonlijke begeleiding van de stagiaire;
- wijs binnen het opleidingsinstituut een supervisiebegeleider aan en maak die verantwoordelijk voor het stagebegeleidingsproces;
- de supervisiebegeleider coacht de uitvoerende begeleider van het bedrijf;
- de uitvoerende begeleider coacht de stagiaire;
- leg deze constructie vast in een overeenkomst, echter is de essentie niet een papieren afspraak maar het persoonlijk verantwoordelijk maken van betrokkenen en de coachingsconstructie en waar mensen worden gestimuleerd om de leerdoelen van zowel stagiaire als uitvoerende begeleider te behalen.

Voordeel voor het bedrijf: De uitvoerende begeleider krijgt specifieke coaching op hoe hij of zij een stagiaire kan begeleiden. Wat de uitvoerende begeleider hiermee leert kan hij of zij weer toepassen in het bedrijf.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10