zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven negeren de menselijke kant van fusies nog steeds

22 mei 2009 - Het lijkt zo simpel. Toch verspillen meer dan acht van de tien Europese bedrijven jaarlijks miljoenen door fusies en overnames slecht te managen. En dan met name door niet te voorkomen dat toptalent wegloopt en toe te staan dat het moraal van de overblijvers naar een dieptepunt zakt.

Uit onderzoek van Hewitt Associates komt naar voren dat slecht peoplemanagement de reden is waarom zoveel fusies en overnames mislukken. Hewitt onderzocht 96 internationals die betrokken waren bij overnamedeals met een totale waarde van 568 miljard dollar en 40 Europese bedrijven die betrokken waren bij deals ter waarde van 296 miljard dollar. Gevraagd naar het succes van de overname, antwoordden maar liefst acht van de tien Europese bedrijven dat ze de belangrijkste doelstellingen niet bereikt hadden. Meer dan negen van de tien meldden dat problemen op het gebied van menselijk kapitaal, zoals cultuurbotsingen en leiderschapsselectie, de belangrijkste reden voor de mislukking waren. 



Miljardenverlies
Hewitt berekende dat slecht peoplemanagement de totale waarde van de overname kan verminderen met maar liefst 5,6 tot 12,8 procent. Met name door het verlies van belangrijke krachten en een lang integratieproces. Op basis van die cijfers berekenden de onderzoekers dat Europese bedrijven de afgelopen twee jaar een verlies hadden gelden van 12,5 miljard dollar, met name dankzij slecht management tijdens en na een overname. 

Menselijke aspecten
Stephan Vamos, Europees directeur organisatietransacties en –transformatie van Hewitt Associates: "Bedrijven kunnen het zich niet veroorloven om de menselijke aspecten van een deal te negeren. Dit is natuurlijk al langer bekend, maar bedrijven doen het nog steeds. Dat kost niet alleen miljarden maar staat ook het succes van een deal in de weg. Het beheersen van de meer complexe aspecten die komen kijken bij goed management en integratie zijn vitaal, deze aspecten bepalen het overgrote deel  van het overnamesucces." Nu de overnamemarkt weer aan lijkt te trekken, kunnen bedrijven het zich al helemaal niet meer veroorloven om deze aspecten te negeren, benadrukt hij. 

HR
Europese bedrijven blijven ook achter op het gebied van effectieve inzet van HR gedurende de overname. Slechts zeven procent van de bedrijven betrekt HR bij de selectie van overnamekandidaten, wereldwijd is dit 36 procent. Slechts een kwart van de Europese bedrijven schakelt HR in voor de personeelskwesties die komen kijken bij de koop of verkoop, wereldwijd ligt dit percentage op 43. En hoewel iets minder dan de helft van de Europese bedrijven HR betrekt bij de integratie, is dit nog altijd minder dan de driekwart van de bedrijven wereldwijd die dit doet. "Menselijk kapitaal wordt vaak onderbelicht in onderhandelingen bij overnames," zegt Vamos. "De meeste bedrijven betrekken hun HR-afdelingen pas op het einde en zijdelings bij de deal en dan kan het al te laat zijn om de voorkomen dat er ernstige problemen ontstaan. Voor een succesvolle overname is het essentieel dat kwesties met betrekking tot menselijk kapitaal al in de eerste onderhandelingsronde meegenomen worden." 

Talent behoude
Een groot probleem bij fusies en overnames, dat bedrijven veel geld kan kosten, is dat vooral belangrijke medewerkers vaak vertrekken na een overname. Het  voordele voor bedrijven is dat behouden en betrekken van cruciaal talent eenvoudiger is dan het succesvol integreren van verschillende werknemersgroepen en die effectief samen te laten werken. 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meer overnames in 2009
 Fusies vaak succesvoller dan gedacht
 Menselijke factor steeds bepalender voor overnamesucces
 Slimme bedrijven gaan nu op overnamepad
 
 
reacties
 
E. Mundanum  |   | 
22-05-2009
 | 
20:50 uur
Prof. Dr. Smalhout zei het al
(Zie: Gesprekken in de Middag , door Nanda van de Zee, pag 57);
'het is allengs mijn overtuiging geworden dat er een grote overeenkomst bestaat tussen managers en mestkevers, want beiden hebben stront aan de knikker nodig om in leven te blijven'.

Een fantastisch stuk in een verder goed boekje,waarin enorm goed weergegeven wordt hoe managers gedijen bij chaos en hoe veel er reeds kapot gemaakt is op die wijze.
Ronald Vermeij  |   | 
25-05-2009
 | 
07:56 uur
Dat komt ook omdat het de meeste bedrijven - werkelijk - geen ****** uitmaakt HOE het werk gedaan word, ALS het maar gedaan word.

De mensen die werkelijk aan de top staan, denken niet voor niets in on-menselijke termen zoals Return on Investment, Profit Margin, Omzet, Aandelen (houders), Winstmarges, Omzet, Quota. Hoe dit gerealiseerd gaat worden interesseert hen geen letterlijk geen ******. Daar hebben ze hun managers weer die maar uit gaan vogelen HOE en via WIE RUG deze corporate doelstellingen gaan behalen.

De bedrijven waarin de top nog echt oprecht menselijk betrokken is bij de mensen op de werkvloer kun je , bij wijze van spreken, op twee handen tellen hier in dit koude kikkerlandje.

Als het erop aankomt bent je niets anders dan een personeels (of burgerservice) nummer in de mallemolen van een ander.

De menselijkheid is - in dit deel van de wereld - allang gestorven, tezamen met de democratie.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10