zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer geeft frauderende collega niet aan

20 mei 2009 - Ruim een op de tien werknemers in Nederland geeft aan dat zijn collega’s frauderen. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Elba Media namens Securitas onder 506 respondenten. Verder komt naar voren dat 30 procent van de ondernemers in Nederland niets doet om fraude binnen het bedrijf tegen te gaan.

Ondanks dat dertien procent van de werknemers ziet dat zijn collega fraudeert, zegt veertien procent van de ondervraagden dat hij zijn collega niet aan zou geven. Reden van collega’s om te frauderen zijn: gebrek aan loyaliteit werkgever (27 procent), schulden in de privé omgeving (22 procent) en gedwongen vertrek bij de werkgever (negentien procent). Ondernemers pakken fraude niet aan omdat zij dat niet nodig vinden of omdat zij niet weten hoe zij dit tegen kunnen gaan. 



Persoonlijke reden
Fedor Kwerreveld, verantwoordelijke Consultancy & Investigations bij Securitas: "Vaak hebben werknemers een persoonlijke reden om fraude te plegen. Dit is als werkgever erg moeilijk tegen te gaan. Wel kun je deze redenen onderscheppen door bijvoorbeeld schuldhulpverlening aan te bieden wanneer je signalen opvangt dat het mis gaat met een werknemer. Zeker in tijden van crisis is de kans op toename in deze categorie groot. Fraude voorkomen binnen bedrijven is maatwerk. Gekeken moet worden naar de beste combinatie van organisatorische, bouwkundige en elektronische maatregelen."

Meest voorkomende vormen van Fraude:
1. Adressenlijst met klanten meenemen (31 procent)
2. Concurrentiegevoelige informatie meenemen (27 procent)
3. Bedrijfsgevoelige informatie kopiëren en publiceren of verkopen (negentien procent)
4. Spookboekhouding vanaf de computer van een collega (tien procent)
5. Kwetsende of gelogen e-mails sturen vanaf het adres van een computer (zes procent) 

Pennen

Naast het signaleren van fraude, ziet 50 procent van de werknemers zijn collega wel eens kantoorartikelen mee naar huis nemen. Meest geliefd om mee te nemen zijn kleine kantoorartikelen zoals pennen en plakband (75 procent), gevolgd door grotere kantoorartikelen als multomappen (zeventien procent). "In de praktijk signaleren wij dat weknemers het meenemen van dergelijke kleine artikelen niet bewust zien als diefstal. Om als werkgever dit soort diefstal tegen wilt gaan moet je bewustzijn creëren over welk effect het heeft op de organisatie. Zodra iedere werknemer een pen mee naar huis neemt, tikt dat snel aan. Bedrijven kunnen het wel beter reguleren door een centrale uitgifte te hanteren voor bureauaccessoire in plaats van personeel zelf te laten pakken," aldus Kwerreveld.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kleine bedrijven net zo fraudegevoelig als grote
 Tips om bedrijfsfraude te voorkomen
 Laks management werkt fraude in de hand
 Stelen van de baas erg makkelijk
 
 
reacties
 
Antoon Duijnker  |   | 
22-05-2009
 | 
19:52 uur
Uw artikel is interessant omdat het een dilemma van loyaliteiten kan betekenen. Enerzijds de collega waarmee je samenwerkt en de gedachte ''ja, moet ík daar nu iets van zeggen'' en anderzijds ''ja, ben ik nou gek of zie ik het als enige fout ...''. Het idee dat je zelf initiatief zou nemen terwijl je onderdeel bent van een groep is al veel onderzocht en leidt altijd tot een ''terughoudend gedrag''. Nuttig om ook in uw artikel op te nemen is dat het management de werkprocessen zodanig moet structureren dat de verleiding zo veel mogelijk wordt weggenomen (!) Hieraan is zeer veel te doen. Anderzijds is bewustzijn verhogen, bespreekbaar maken en wijzen op het hellend vlak van de interne (sociale) hygiëne een andere ingang.
met vriendelijke groet,
Antoon Duijnker
Landsmeer.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10