19 mei 2009 -
Nu werkgevers niet langer met grote bonussen kunnen smijten om hun werknemers tevreden en betrokken te houden, moeten ze creatiever worden. Bijvoorbeeld door meer nadruk te leggen op ‘onzichtbare’ secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals pensioenopbouw, tegemoetkoming in zorgpremies en opleidingen.
Nu de budgetten zo onder druk staan, zijn managers gedwongen om eens goed te kijken of werknemers de waarde van al die voorwaarden die eerder voor lief werden genomen wel erkennen. Dat betekent dat er beter gecommuniceerd moet worden over de totale waarde van het arbeidsvoorwaardenpakket dat een werkgever aanbiedt. Een en ander komt naar voren uit internationaal onderzoek van Hay en WorldatWork.
Meetbaar effect
Bijna zes van de tien organisaties is van plan meer aandacht te besteden aan de betrokkenheid van werknemers, met name door hun arbeidsvoorwaardenpakket kritisch te evalueren. Tweederde is van plan expliciet te gaan meten in hoeverre bepaalde extraatjes motiverend werken. "In moeilijke tijden houden bedrijven de hand nu eenmaal op de knip," zegt Anne Ruddy, directeur van WorldatWork. "We zien duidelijk dat steeds meer organisaties een beter evenwicht tussen financieel management en de motiverende aspecten van beloningen nastreven." Wat ook duidelijk naar voren kwam uit het onderzoek is dat beloningen tot nu toe vooral direct en financieel van aard waren. Zeven van de tien ondervraagde bedrijven zegt dat hun beloningsprogramma’s met name gericht waren op financiële prestaties en slechts vier van de tien dat die betrokkenheid als uitgangspunt hadden. Andere prestatie-indicatoren, zoals klanttevredenheid, innovatie, talentmanagement en betrokkenheid werden nog veel minder meegenomen.
Goedkope betrokkenheid
"De recessie dwingt organisaties veel beter te kijken naar hoe ze werknemers kunnen betrekken en motiveren," aldus Tom McMullen van Hay. "En dat is nu eenmaal veel moeilijker als de budgetten onder druk staan. De motiverende kracht van niet-tastbare beloningen wordt des te belangrijker. Evenals de rol van de lijnmanager die voor een groot deel verantwoordelijk is voor de werksfeer en het belang van goede communicatie met medewerkers."
Goede voornemens
Inmiddels zijn bijna zes van de tien ondernemingen van plan om met grotere regelmaat het effect van hun beloningsprogramma’s te meten, nu doet nog maar een vijfde dat. "Secundaire arbeidsvoorwaarden en pensioenpremies bedragen vaak meer dan een derde van de totale beloningskosten van een onderneming, maar slechts weinig werkgever kennen de totale waarde van hun beloningspakketten," stelt McMullen. "Nu ze moeten bezuinigen, erkennen ze dat het belangrijk is om waar te krijgen voor hun geld. Dat betekent dat ze in de communicatie met hun personeel ook veel meer benadrukken wat de waarde van het totale beloningspakket eigenlijk is."Meer dan vier van de tien ondernemingen is van plan hun beloningsprogramma in te zetten om een cultuur van creativiteit en innovatie neer te zetten. Tweederde gaat het lijnmanagement beter ondersteunen bij de communicatie tichting werknemers. Ook willen ze meer de nadruk leggen op niet-financiële beloningen, zoals doorgroeimogelijkheden en het verbeteren van de werksfeer.