18 mei 2009 -
Wie denkt dat medewerkers in tijden van recessie de baan die ze hebben, koesteren heeft het mis. 42 procent van de medewerkers geeft aan er over na te denken bij een andere werkgever aan de slag te gaan. Dit blijkt uit het Arbeidsvoorwaardenonderzoek van Content, uitgevoerd door Motivaction.
"Binden van personeel is juist in tijden van recessie van groot belang. Economische crisis of niet, feit is dat de beste werknemers als eerste weggaan wanneer ze niet betrokken zijn," zegt Jeannine Peek, algemeen directeur van Content. "Het creëren van betrokkenheid is echter lastig en waardevolle en betrokken medewerkers zijn onmisbaar als deze recessie voorbij is".
Ontevredenheid over manager
De belangrijkste reden om te vertrekken blijkt, naast salaris, ontevredenheid over de kwaliteiten van de leidinggevende te zijn. Ook onvoldoende uitdaging is een veel voorkomende reden waarom men zich niet aan een bedrijf wil binden. Waar de leidinggevende de belangrijkste reden is om te vertrekken, zijn collega’s juist de belangrijkste reden om te blijven. Liefst 96 procent van de medewerkers geeft aan dat een goede samenwerking en een klik met collega’s belangrijke bindende factoren zijn. Opvallend is ook de opkomst van zachte factoren ten opzichten van harde bindende waarden als salaris en een vast contract.
Betrokkenheid
De resultaten van het onderzoek zijn samengebracht in het boek ‘Een kwestie van betrokkenheid’. Het boek en de resultaten uit het onderzoek worden op 15 mei in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam gepresenteerd. Tijdens de bijeenkomst krijgen bedrijven en organisaties inzicht in de effecten van specifieke arbeidsvoorwaarden op de betrokkenheid van medewerkers, om zo het verschil te kunnen maken in deze economisch turbulente tijden.