15 mei 2009 -
Heel veel geweldige ideeën worden nooit uitgevoerd omdat ze eenvoudigweg slecht gepresenteerd worden. En er zijn nogal wat manieren om uw presentatie te torpederen. Hier zijn er tien. Lees ze – en vermijd ze!
1. Met verkeerde cijfers aankomen
Foute berekeningen, veel te rooskleurige inschattingen en geen verklaring kunnen geven voor ontbrekende cijfers zijn stuk voor stuk dodelijk. Zorg dat uw cijfers aansluiten bij uw verhaal en vooral kloppen. Geen enkele investeerder gaat in zee met een managementteam dat zijn cijfers niet op een rijtje heeft.
2. Overvolle dia’s laten zien
Mensen willen vaak zoveel vertellen dat ze vergeten dat een presentatie vooral overzichtelijk moet zijn. Houd u aan de ‘zes bij zes’-regel: niet meer dan zes punten per dia, en niet meer dan zes woorden per punt.
3. Uw publiek uw rug toekeren
Draai uw publiek nooit langer dan twee seconden de rug toe. Moet u uitleg geven bij een grafiek of tabel, wijs het betreffende onderdeel dan kort aan en draai u meteen terug naar uw toehoorders wanneer u er uitleg bij geeft.
4. Vergeten te vertellen wat het uw toehoorder oplevert
Natuurlijk willen uw investeerders en potentiële klanten alles weten over de technische details van uw product, maar besteed hier niet uw hele presentatie aan. Alles wat u zegt moet duidelijk gerelateerd zijn aan het voordeel dat het uw toehoorders oplevert. Geld dus!
5. Geen uitsmijter hebben
Elke goede presentatie eindigt met een goede afsluiting. Dat gaat verder dan een samenvatting of een bedankje. Vraag of iemand nog iets wil weten. Nu heeft u nog de kans bezwaren te weerleggen.
6. Geen antwoord hebben op voor de hand liggende vragen
Hoe briljant uw presentatie ook is, zodra u geen antwoord kunt geven op voor de hand liggende vragen, vegen uw toehoorders de vloer met u aan. Welke vragen dit zijn, is voor elke presentatie anders maar probeer ze vooraf te formuleren. Houd uw mission statement in uw achterhoofd!
7. Meerdere boodschappen brengen
Uw onderneming is een dynamisch geheel van diverse aspecten. Maar: dat interesseert uw investeerders en klanten helemaal niets! Zorg dat uw presentatie één duidelijk omlijnd thema heeft. Zo niet, dan raakt uw publiek alleen maar in de war.
8. Meerdere sprekers opvoeren
Uw presentatie splitsen in verschillende onderdelen die elk vertolkt worden door iemand anders, is in sommige gevallen te verdedigen (al is en blijft het vaak verwarrend voor uw publiek). Zorg er in ieder geval voor dat iedere spreker op de hoogte is van alle onderwerpen in de presentatie en dat het geheel een eenheid vormt.
9. Uw publiek niet kennen
Weet u niet wie u tegenover u heeft, dan kunt u beter nu al op zoek naar een andere baan. Spits uw toespraak toe op uw toehoorders, zorg dat u aansluit bij hun interessegebieden.
10. De risico’s negeren
Elk project draagt een risico in zich. Doe niet net of dat nu niet het geval is. Daar beledigt u de intelligentie van uw toehoorders mee. Beter is het om de risico’s op tafel te leggen en uit te leggen hoe u die aan wilt pakken en misschien zelfs in uw voordeel om wilt buigen.