zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Steeds meer landen komen met fiscale stimuleringspakketten

14 mei 2009 - Steeds meer regeringen zetten het fiscale instrument in om de economie te stimuleren. De nadruk ligt daarbij vooral op liquiditeits- en investeringssteun. Dat biedt kansen voor ondernemingen. In de gids ‘Worldwide fiscal stimulus – tax policy plays a major role’ biedt Ernst & Young een overzicht van nationale fiscale stimuleringsmaatregelen.

Marnix van Rij, partner Ernst & Young: "Succesvolle tax directors en eigenaren van familieondernemingen zullen hun blik veel meer op de toekomst richten en cashflow als vertrekpunt nemen. Er ontstaan legio kansen door tariefsverlagingen, aantrekkelijke stimuleringsregelingen en andere fiscale maatregelen die veel landen over de hele wereld royaal aanbieden. Deze fiscale stimuleringsregelingen kennen echter een prijskaartje: de begrotingstekorten lopen fors op. Dat is een bewuste keuze van politici om de economie aan te jagen, die niet zonder risico’s is. Vroeg of laat gaat dat tot belastingverhogingen of tot forse bezuinigingen op overheidsuitgaven leiden. De staat kan niet ongelimiteerd schulden blijven maken." 



Stimulerende maatregelen

Hoewel de aanpak van land tot land verschilt, illustreert Ernst & Young’s gids dat veel landen hun stimulerende fiscale maatregelen op vergelijkbare soorten activiteiten richten:
• Versnelde afschrijvingsprogramma’s om de cashflow voor bedrijven te verbeteren.
• Carryforward- en carryback-maatregelen om cashflowondersteuning te bieden door bedrijven die in het verleden winst maakten.
• Verlaagde vennootschapsbelastingtarieven om de cashflow te verbeteren, de vraag en investeringen te stimuleren.
• Verbeteringen in de belastingfaciliteiten voor onderzoek en ontwikkeling om innovatie te stimuleren en nieuwe R&D-activiteiten aan te trekken.
• Veranderingen in indirecte belastingen om de vraag op peil te houden door de kosten van goederen en diensten te verlagen.
• Maatregelen om de inkomstenbelasting te verlagen zodat consumenten meer gaan besteden. 

Nederlandse aanpak

Als het om verschil in aanpak gaat, wijkt Nederland op twee onderdelen nadrukkelijk af. In tegenstelling tot andere landen heeft Nederland niet gekozen voor verlaging van BTW-tarieven. Ook in de inkomstenbelasting kiest Nederland een andere route. Er is geen sprake van verlaging van tarieven of het invoeren van extra tijdelijke aftrekposten. Veel andere landen zetten deze instrumenten wel in om op die manier de consumptie te stimuleren. 

Tijdelijke maatregelen

Een van de opkomende trends is dat de recent genomen fiscale stimuleringsmaatregelen tijdelijk van aard zijn. De nieuwe maatregelen zijn in veel gevallen speciaal gericht op het bevorderen van specifieke activiteiten, zoals het stimuleren van de productie, de ontwikkeling van technologie en het bevorderen van energiezuinige productie. In enkele gevallen is er sprake van een algemene ondersteuning aan bijvoorbeeld het midden- en kleinbedrijf.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Multinationals lopen steeds meer fiscale risico’s
 Fiscale stimulans voor thuiswerkers
 CNV: topinkomens fiscaal aanpakken
 DGA betaalt teveel vennootschapsbelasting
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10