zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes manieren om van iedereen een verkoper te maken

13 mei 2009 - Zou het niet geweldig zijn als iedere medewerker, ongeacht zijn of haar functie, bij kon dragen aan uw verkoopsucces? Dat kan. Met een beetje training, doorzettingsvermogen en deze zes tips van Roundarch. Doe er uw voordeel mee in deze roerige tijden.

1. Propageer uw boodschap


Zorg dat iedere medewerker weet wat uw onderneming kan en niet kan en welke klanten de moeite van het benaderen waard zijn. Iedereen zou een kort verkooppraatje paraat moeten hebben voor het geval ze zo iemand (toevallig) tegenkomen. 

2. Herhaal!

Werknemers hebben zo hun eigen taken en verkopen heeft voor hen waarschijnlijk geen topprioriteit. Als ze bovendien onzeker zijn over hun eigen verkooppraatje, neemt de kans nog verder af dat ze het af zullen steken. Herhaal uw boodschap daarom keer op keer op keer. 

3. Wees redelijk

De een is beter in organiseren, de ander een uitmuntend spreker. Stel geen onredelijke eisen aan medewerkers. Maak van tevoren duidelijk wat u verwacht en hoe men zou kunnen reageren op een veelbelovende kans. 

4. Bestorm het internet

Elke connectie is een verkoopkans. Of die relatie nou een oude schoolbankvriend is, iemand die op hetzelfde forum post of een contact op een sociale netwerksite is. Heeft uw onderneming iets te melden, laat dan zoveel mogelijk medewerkers hierover posten op hun blog, Twitter en Facebookpagina. 

5. Sta achter uw mensen

Zomaar het verkooppad opgaan is niet niets voor de meesten. Doordring iedereen ervan dat het oké is om risico’s te nemen en dat u achter uw mensen staat mocht het misgaan. 

6. Beloon uw medewerkers

Verkopers leven voor commissies. Ook niet-verkopers. Geef mensen een bonus als hun inspanningen een nieuwe klant opleveren. Dat hoeft niet per se in geld, ook openlijke bedankjes en complimenten werken. Bespreek de inspanning tijdens het werkoverleg en vraag de medewerker hoe hij een en ander voor elkaar heeft gekregen. Bedank uw medewerkers altijd voor hun inspanning, zelfs al levert het geen klant op.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Crisis vraagt om verkooptalent
 Cold calling: essentiële vaardigheid of teken van wanhoop?
 Tien kenmerken van superverkopers
 Manager moet zelf op verkooppad
 
 
reacties
 
Nico  |   | 
18-05-2009
 | 
16:15 uur
Hoe zou een bedrijf kunnen veranderen naar bovengeschetste situatie waar alle medewerkers bijdragen aan de verkoop?

Een bedrijf waar het personeel zich opstelt als mede-ondernemer, betrokken, één met het bedrijf, pure energie en helemaal gericht op de klant. Kijk eens op youtube, dat filmpje over de Fish Market van Pike Place.

Wie denkt nu echt dat het implementeren van bovenstaande tips structureel en significant tot een verbeterde verkoop leidt?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10