Zes manieren om van iedereen een verkoper te maken
13 mei 2009 -
Zou het niet geweldig zijn als iedere medewerker, ongeacht zijn of haar functie, bij kon dragen aan uw verkoopsucces? Dat kan. Met een beetje training, doorzettingsvermogen en deze zes tips van Roundarch. Doe er uw voordeel mee in deze roerige tijden.
1. Propageer uw boodschap
Zorg dat iedere medewerker weet wat uw onderneming kan en niet kan en welke klanten de moeite van het benaderen waard zijn. Iedereen zou een kort verkooppraatje paraat moeten hebben voor het geval ze zo iemand (toevallig) tegenkomen.
2. Herhaal!
Werknemers hebben zo hun eigen taken en verkopen heeft voor hen waarschijnlijk geen topprioriteit. Als ze bovendien onzeker zijn over hun eigen verkooppraatje, neemt de kans nog verder af dat ze het af zullen steken. Herhaal uw boodschap daarom keer op keer op keer.
3. Wees redelijk
De een is beter in organiseren, de ander een uitmuntend spreker. Stel geen onredelijke eisen aan medewerkers. Maak van tevoren duidelijk wat u verwacht en hoe men zou kunnen reageren op een veelbelovende kans.
4. Bestorm het internet
Elke connectie is een verkoopkans. Of die relatie nou een oude schoolbankvriend is, iemand die op hetzelfde forum post of een contact op een sociale netwerksite is. Heeft uw onderneming iets te melden, laat dan zoveel mogelijk medewerkers hierover posten op hun blog, Twitter en Facebookpagina.
5. Sta achter uw mensen
Zomaar het verkooppad opgaan is niet niets voor de meesten. Doordring iedereen ervan dat het oké is om risico’s te nemen en dat u achter uw mensen staat mocht het misgaan.
6. Beloon uw medewerkers
Verkopers leven voor commissies. Ook niet-verkopers. Geef mensen een bonus als hun inspanningen een nieuwe klant opleveren. Dat hoeft niet per se in geld, ook openlijke bedankjes en complimenten werken. Bespreek de inspanning tijdens het werkoverleg en vraag de medewerker hoe hij een en ander voor elkaar heeft gekregen. Bedank uw medewerkers altijd voor hun inspanning, zelfs al levert het geen klant op.
Hoe zou een bedrijf kunnen veranderen naar bovengeschetste situatie waar alle medewerkers bijdragen aan de verkoop?
Een bedrijf waar het personeel zich opstelt als mede-ondernemer, betrokken, één met het bedrijf, pure energie en helemaal gericht op de klant. Kijk eens op youtube, dat filmpje over de Fish Market van Pike Place.
Wie denkt nu echt dat het implementeren van bovenstaande tips structureel en significant tot een verbeterde verkoop leidt?