P&O-adviseur niet betrokken bij organisatorische vraagstukken
12 mei 2009 -
30 procent van de personeel- en organisatieadviseurs vindt dat organisatiekundige vraagstukken onvoldoende aan hen voor worden gelegd. Ook acht 30 procent zich onvoldoende toegerust om goed over dergelijke vraagstukken te kunnen adviseren.
Dat komt naar voren uit onderzoek van organisatieadviesbureau Berenschot. In de huidige economisch dynamische tijd zijn veel organisaties bezig met de (her)inrichting en besturing van hun organisatie. Daarbij gaat het onder andere om herstructurering, het afstoten van bedrijfsonderdelen, outsourcing, governance en het inrichten van shared services. Het is logisch dat uiteenlopende specialisten binnen een organisatie betrokken worden bij deze organisatiekundige vraagstukken. Naast strategische en operationele afwegingen spelen de financiën en het menselijk kapitaal een cruciale rol. De bijdrage van P&O aan het vinden van een passende oplossing voor deze organisatievraagstukken, mag dus niet ontbreken, temeer daar deze niet los kunnen worden gezien van personele vraagstukken.
Onbekend
Berenschot vroeg aan 194 P&O-asdviseurs uit verschillende organisaties in diverse branches of zij bij organisatiekundige vraagstukken worden betrokken. Uit de respons bleek dat circa 30 procent vindt dat organisatiekundige vragen onvoldoende aan hen voor worden gelegd. Enerzijds is dit te verklaren doordat P&O-adviseurs zich te weinig profileren als organisatiekundige experts. Anderzijds is het management vaak onvoldoende bekend met de toegevoegde waarde van P&O als het gaat om organisatiekundige vragen.
Onvoeldoende kennis en ervaring
Een tweede conclusie van het onderzoek is dat 30 procent van de P&O-adviseurs zich niet altijd bekwaam en voldoende toegerust voelt om te adviseren over organisatiekundige vraagstukken. Een mogelijke oorzaak is dat in de P&O-opleidingen meer aandacht uitgaat naar de personeelskant van het vak dan naar de organisatiekant. Daarnaast ontbreekt bij P&O-adviseurs in zekere mate de concrete werkervaring met vragen over de 'O'-kant. En dat is in de optiek van Berenschot juist een vakgebied waarbinnen P&O-adviseurs zich meer zouden moeten profileren en ontwikkelen. Daarmee kunnen zij een belangrijke toegevoegde waarde bieden wanneer organisatiekundige expertise in organisaties ontbreekt.
Tja, wat moet je daarop zeggen?
Helaas zijn er binnen het P&O vakgebied nog erg veel weinig professionele mensen actief. Dat ligt voor een deel aan de opleidingen, maar ook voor een belangrijk deel aan het gebrek aan kennis van het management over te toegevoegde waarde van P.
Het is echter wel een kip en ei verhaal, erkenning dwing je af, maar dat lukt alleen als je voor ''vol'' wordt aangezien.
Ik heb wel gemerkt dat indien HR met een goed en doordacht beleidsplan komt (en ook dat mis ik maar al te vaak), gebaseerd op een strakke en professionele organisatie, de invloed van P gaat stijgen. Het opzetten van zo'n plan doen we in pakweg 6 maanden en als je de kosten tegen de opbrengsten wegstreept dan is het zelfs een winstgevende zaak.
ABC Doppenberg
|
|
11
-
06
-
2009
|
11
:
29
uur
In de P&O opleidingen van tegenwoordig (HBO deeltijd bijv.) zit wel degelijk een groot deel organisatiekunde, strategisch management en dergelijke. En uiteraard ook de ''historische'' aspecten van P&O zoals arbeidsrecht en personeelsontwikkeling. Wat wel mist is wanneer je gaat voor een specialisatie er alleen keuze is uit de specifieke P&O aspecten. In het inwerkprogramma van de P&O-ers bij een nieuwe organisatie zou meedraaien op de werkvloer op alle niveaus een toevoeging voor organisatie bredere insteek kunnen zijn (meedraaien geldt ook voor leidinggevenden, trouwens :-). Daarnaast inderdaad de kip en/of het ei. P&O-ers blijven in veel organisaties nog het bedrijfsbureau. De vacatures noemen vaak voornamelijk de historische aspecten als onderdeel van de functie. De vraag is dan is de strategie van deze organisatie erop gericht P&O meer te laten zijn dan een bedrijfsbureau. Interessant onderdeel voor het sollicitatiegesprek.
Dit is een interessante constatering. Te meer daar naar mijn idee de toekomst in de O van P&O licht. P zaken worden meer en meer geautomatiseerd, self service of uitbesteed.
De uitdagingen voor de toekomst liggen in het vormgeven aan samenwerkingsvraagstukken met talenten binnen en buiten de organisatie, in binnen en buitenland, fysiek en online.
Ik schrijf over dit soort ontwikkelingen op mijn blog inHR.nl.