zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klanten willen meer dan ooit waar voor hun geld

8 mei 2009 - Kwaliteit en service blijken de belangrijkste overwegingen te zijn achter de aankoopbeslissingen van consumenten in de huidige ongunstige economische omstandigheden. Het aantal consumenten dat aangeeft dat de kwaliteit de doorslag geeft steeg met bijna 25 procent ten opzichte van februari 2008.

Dat blijkt uit onderzoek van Euro RSCG Worldwide onder honderden consumenten in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Het onderzoeksrapport beschrijft tevens praktische tactieken die marketingmedewerkers kunnen gebruiken om duidelijk te maken wat hun bedrijf te bieden heeft in de


onoverzichtelijke recessie-economie van dit moment. 

Waarde

"In het huidige economische klimaat let de bewuste consument er meer dan ooit op dat hij waar voor zijn geld krijgt," aldus David Jones, wereldwijd algemeen directeur van Euro RSCG Worldwide. "Waar voor zijn geld heeft echter niet alleen betrekking op de prijs; het gaat erom te bepalen waaraan de klant
daadwerkelijk waarde hecht. Dit biedt grote kansen aan marketingmedewerkers die de betekenis van de nieuwe waardecode weten te breken, nu en in de toekomst." 

Verstandige beslissing

"In tegenstelling tot wat veel marketingmedewerkers en winkeliers denken, draait het niet allemaal om de prijs. Consumenten hechten ook waarde aan het gevoel een verstandige aankoopbeslissing te hebben genomen, en aan investeren in merken die hun vertrouwen hebben," aldus Andrew Benett, mede-CEO van Euro RSCG New York en wereldwijd strategiedirecteur van Euro RSCG Worldwide. "Marketingmedewerkers hebben een uitstekende gelegenheid om de juiste snaar te raken bij de consumenten als ze erin slagen de klant het gevoel te geven dat alles draait om kwaliteit, traditie en klantenservice. Het gaat erom de terughoudendheid van de consument te overwinnen en hem het geruststellende gevoel te geven dat hij een verstandige aankoopbeslissing neemt, voor zichzelf, zijn gezin, en de gemeenschap als geheel." 

Rondkijken

Uit de kwantitatieve studie bleek dat consumenten geloven dat rondkijken noodzakelijk is om waar voor hun geld te krijgen, en 70 procent van de ondervraagden gaf toe veel inspanningen te verrichten om de beste waar voor hun geld te krijgen. Het gevolg hiervan is dat meer consumenten online rondkijken en
vaker winkelen tijdens daluren om goederen en diensten van hoge kwaliteit te vinden voor een lagere prijs. 

Klantenservice

In de huidige economische omstandigheden speelt daarnaast klantenservice een steeds belangrijkere rol. Volgens het onderzoek wenst meer dan 80 procent van de ondervraagden dat bedrijven een menselijk gezicht vertonen. De consument kijkt ook verder dan de prijs. Een meerderheid van de consumenten zegt dat een uitstekende klantenservice (67 procent) en vertrouwen in een bedrijf (58 procent) een rol spelen bij hun aankoopbeslissingen. Een kleiner deel van de consumenten hechtte veel waarde aan de inspanningen van een bedrijf om zich te onderscheiden (38 procent). 

Online informatie

Het onderzoek wees tevens uit dat consumenten steeds vaker onderzoek doen naar merken en online meningen en informatie uitwisselen. Uit de enquête bleek dat 78 procent van de ondervraagden vindt dat het internet een zeer belangrijke rol speelt binnen hun winkelbeleving, zelfs wanneer de aankoop niet online wordt verricht. "Meer dan ooit tevoren biedt digitale marketing een platform om een merk meerwaarde te geven, met name wanneer consumenten online op zoek gaan naar exclusieve voordelen voor 'insiders' die hen het gevoel geven doortastend te werk te zijn gegaan en een goede deal te hebben verkregen," voegt Benett toe. 

Financiële druk

Uit de enquête bleek dat bijna driekwart van de consumenten bezorgd is over de huidige economische situatie en dat meer dan de helft gelooft dat de crisis nog zal verslechteren. De bezorgdheid van de consument is grotendeels gericht op de toekomst. Financiële druk wordt voornamelijk gevoeld met
betrekking tot de wens over voldoende geld te beschikken om met pensioen te kunnen gaan, om de kosten van het levensonderhoud te kunnen dekken, schulden af te kunnen lossen en kinderen een goede opleiding te kunnen bieden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien dingen die uw klanten van u willen
 Klantentrouw vraagt om heldere communicatie
 Klantinformatie staat nog steeds los van strategie
 Klant kiest voor gemak
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10