zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Crisis maakt bedrijven creatief

7 mei 2009 - Het kost aanzienlijk minder om de werktijden of salarissen te verminderen dan om mensen te ontslaan. Daarom worden bedrijven steeds creatiever in het vinden van alternatieven, zoals werktijdverkorting, het instellen van een personeelsstop en onbetaald verlof.

Dat schrijft Matthew Boyle van Businessweek. Sommigen gaan zelfs nog verder. Het Amerikaanse bedrijf Rhino Foods, dat de koekjes maakt voor Ben & Jerry’s stuurde onlangs vijftien procent van zijn productiemedewerkers naar een nabijgelegen lippenbalsemfabriek om daar te helpen de vakantiedrukte op te vangen. Momenteel zoekt de directeur naar soortgelijke manieren om overtollige managers aan het werk te houden. 



Goedkopere alternatieven
37 procent van de Amerikaanse HR-managers is bezig alternatieven te verzinnen voor ontslagen. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Society for Human Resource Management. De onderzoekers berekenden dat een salarisverlaging van vijf procent stukken goedkoper is dan vijf procent ontslagen, omdat er bij dat laatste zoveel ontslagpremies komen kijken. In sommige staten komt de overheid bedrijven tegemoet door het loon van werknemers die minder uren maken aan te vullen met een uitkering. 

Taakuitbreiding
Verder investeren veel bedrijven in opleidingen zodat hun bestaande personeel meer taken uit kan voeren en hun menselijk kapitaal zo efficiënt mogelijk ingezet kan worden. Denk aan een verkooptraining voor het ontwikkelteam. Of een boekhoudcursus voor secretaresses. Andere organisaties, zoals Ernst & Young bieden hun werknemers de kans een maand onbetaald verlof op te nemen. De CEO van Accolo droeg zijn eigen steentje bij door tijdens een zakenreis niet in een dure hotelkamer maar op de bank van zijn zwager te slapen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Extraatjes mogen afgepakt worden in crisistijd
 Bedrijfsleven wapent zich tegen crisis
 Werknemer heeft liever minder loon dan helemaal geen baan
 Internationale ervaring maakt creatief
 
 
reacties
 
Incassobureau  |   | 
28-06-2010
 | 
13:59 uur
crisis maakt bedrijven creatief.

Ja, maar niet alleen zoals u beschrijft.
De creativiteit die wij van debiteuren tegenkomen zou een avondvullend programma kunnen opleveren.




REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10