Merkenvoorkeur is nauwelijks veranderd door crisis
7 mei 2009 -
Ondanks veranderende marktomstandigheden, slagen merken er wonderwel in om het vertrouwen van de consument vast te houden. Zo belt de Nederlander het liefst met een Nokia, tankt hij regelmatig bij Shell, worden herinneringen vastgelegd met een camera van Canon en is Nivea het fijnste huidverzorgingproduct.
Slecht één van de twintig Europese productcategorieën kent in Nederland een nieuwe winnaar ten opzichte van vorig jaar. Internetprovider Het Net van KPN maakt plaats voor Ziggo. Dit en meer blijkt uit het European Trusted Brands onderzoek 2009 van uitgeverij Reader’s Digest die bijna 25.000 consumenten in zestien landen vroeg naar hun merkvoorkeur.
Vertrouwen is niet vanzelfsprekend
Dat vertrouwen niet vanzelfsprekend is, bewijzen de scores van Davitamon, Yves Rocher en Kellogg´s. Alledrie de merken winnen in hun categorie, maar de uitslagen zijn minder overtuigend dan een jaar eerder. Davitamon levert ten opzichte van 2008 tien procent in, Yves Rocher ziet het vertrouwen vrijwel halveren (van negentien naar elf procent) en de merkvoorkeur van Kellogg´s zakt van 59 naar 39 procent.
Neerlands trots
Reader´s Digest onderzocht deze keer ook lokale productcategorieën. En nog meer dan bij de Europese categorieën bleken Nederlanders trots en loyaal te zijn naar merken van eigen bodem. Zo oogst KLM 69 procent van het vertrouwen, verslaat Vroom & Dreesmann (37 procent) binnen de categorie ´warenhuis´ HEMA (30 procent) en Bijenkorf (zestien procent), en troeft kledingzaak C&A concurrent Esprit af met een verschil van vier procent. Binnen de bestaande categorieën bed, badkamersanitair, dieetproduct, optiekketen en yoghurt zien we één opmerkelijke wijziging. Sanitair specialist Grohe, vorige jaar nog goed voor 30 procent van het vertrouwen, is voorbijgestreefd door onze Koninklijke Sphinx.
Betrouwbaarheidszegel
Merken die worden gekozen tot meest betrouwbaar merk in hun categorie, mogen een jaar lang exclusief het betrouwbaarheidszegel van European Trusted Brands 2009 gebruiken in alle externe communicatiemiddelen. Zo kan de klant direct zien dat een product door consumenten goed bevonden is.
Pardon? Als ik bij Esprit zou werken, zou ik het in principe niet erg vinden dat meer mensen hun kleren bij C&A kopen (of ging het om 'vertrouwen', dat werd me niet zo duidelijk). C&A is immers goedkoper, groter, en heeft een bredere doelgroep.
Wat mij wel zou storen is dat C&A in dit stuk als concurrent van Esprit wordt gezien. Kom op zeg.
B Reuling
|
|
7
-
05
-
2009
|
15
:
52
uur
Gelukkig is je merkenvoorkeur nog niet veranderd door de crisis ;)