zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Adverteerder is het best zichtbaar op redactionele site

6 mei 2009 - Pagina’s op redactionele websites worden gemiddeld veel langer bekeken dan pagina’s op sociale sites of functionele sites. Dat verschil heeft uiteraard ook gevolgen voor de zichtbaarheid van reclame uitingen. Dat blijkt uit een zichtbaarheidsmeting van WebAds Interactive Advertising, uitgevoerd door Adrime.

Opvallend is ook dat de Leaderboard en Full Banners, die meestal boven aan de pagina worden geplaatst, gemiddeld het langst zichtbaar zijn (meer dan 75 procent). Vaak gekozen formaten als de Rectangle en de Skyscraper blijken in de praktijk bijna vijftien procent minder dan gemiddeld zichtbaar te zijn. 



Soort en positie

Tjeerd Kooij, Managing Partner WebAds: "Er woedt een flinke discussie over de effectiviteit van online campagnes. Een van de problemen in deze discussie is de beperkte beschikbaarheid van echte cijfers. Daar levert dit onderzoek een belangrijke praktische bijdrage aan. We zien dat pagina’s binnen redactionele websites significant beter bekeken worden dan pagina’s binnen sociale sites of functionele sites. We zien bovendien dat de positie van een advertentie op de betreffende pagina van grote invloed is op de zichtbaarheid van de campagne. Dat is belangrijke informatie voor onszelf, maar het is ook belangrijk voor adverteerders en mediabureaus die vaak te makkelijk kiezen voor standaard advertentieformaten en vaak voor hun inzet kiezen voor sites die ze kennen, zonder voldoende over het effect na te denken." 

Momenten op de dag

Uit het onderzoek bleken niet alleen grote verschillen tussen types websites en de verschillende advertentie formaten, maar ook tussen momenten op de dag. Gemiddeld is de contactduur ’s middags en ’s avonds langer dan ’s nachts en ’s ochtends. Bij redactionele sites valt op dat hier juist ’s nachts en in de vroege ochtend de langste bezoekduur wordt gerealiseerd. Zonder afgeleid te worden door andere activiteiten duikt men dus ’s nachts in de redactionele artikelen en kijkt mens ’s ochtends naar de eerste nieuwsfeiten en beursberichten. Opvallend verder is dat Redactionele sites langer door ouderen worden bekeken dan door jongeren, daarnaast is de contactduur bij vrouwen iets langer dan bij mannen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien succesfactoren voor effectieve reclame
 Combineer bannercampagne met searchcampagne
 Manager heeft geen idee van online reputatie
 Crisis bedreigt ook online advertentiemarkt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10