Adverteerder is het best zichtbaar op redactionele site
6 mei 2009 -
Pagina’s op redactionele websites worden gemiddeld veel langer bekeken dan pagina’s op sociale sites of functionele sites. Dat verschil heeft uiteraard ook gevolgen voor de zichtbaarheid van reclame uitingen. Dat blijkt uit een zichtbaarheidsmeting van WebAds Interactive Advertising, uitgevoerd door Adrime.
Opvallend is ook dat de Leaderboard en Full Banners, die meestal boven aan de pagina worden geplaatst, gemiddeld het langst zichtbaar zijn (meer dan 75 procent). Vaak gekozen formaten als de Rectangle en de Skyscraper blijken in de praktijk bijna vijftien procent minder dan gemiddeld zichtbaar te zijn.
Soort en positie
Tjeerd Kooij, Managing Partner WebAds: "Er woedt een flinke discussie over de effectiviteit van online campagnes. Een van de problemen in deze discussie is de beperkte beschikbaarheid van echte cijfers. Daar levert dit onderzoek een belangrijke praktische bijdrage aan. We zien dat pagina’s binnen redactionele websites significant beter bekeken worden dan pagina’s binnen sociale sites of functionele sites. We zien bovendien dat de positie van een advertentie op de betreffende pagina van grote invloed is op de zichtbaarheid van de campagne. Dat is belangrijke informatie voor onszelf, maar het is ook belangrijk voor adverteerders en mediabureaus die vaak te makkelijk kiezen voor standaard advertentieformaten en vaak voor hun inzet kiezen voor sites die ze kennen, zonder voldoende over het effect na te denken."
Momenten op de dag
Uit het onderzoek bleken niet alleen grote verschillen tussen types websites en de verschillende advertentie formaten, maar ook tussen momenten op de dag. Gemiddeld is de contactduur ’s middags en ’s avonds langer dan ’s nachts en ’s ochtends. Bij redactionele sites valt op dat hier juist ’s nachts en in de vroege ochtend de langste bezoekduur wordt gerealiseerd. Zonder afgeleid te worden door andere activiteiten duikt men dus ’s nachts in de redactionele artikelen en kijkt mens ’s ochtends naar de eerste nieuwsfeiten en beursberichten. Opvallend verder is dat Redactionele sites langer door ouderen worden bekeken dan door jongeren, daarnaast is de contactduur bij vrouwen iets langer dan bij mannen.