5 mei 2009 -
Uitmuntende leiders verschillen enorm in persoonlijkheid en achtergrond. De één is charismatisch, de ander zeer bescheiden. Sommigen komen uit een arm gezin, anderen uit een zeer welvarende familie. Sommigen zijn vanzelf in hun leidinggevende positie gerold, de meesten hebben er heel hard voor moeten werken.
Dat zegt John Ryan, directeur van het Center for Creative Leadership. Hij stelt dat succesvolle leiders allemaal beschikken over drie cruciale kenmerken:
1. Inspirerende visie
Succesvol leiderschap begint altijd met visie. Henry Ford droomde van een auto die iedereen zich kon veroorloven. Steve Jobs droomde van een makkelijk te bedienen computer waarmee iedereen zijn creativiteit de vrije loop kon laten. Nelson Mandela droomde van een welvarend Zuid Afrika zonder apartheid. Dit waren beladen thema’s die heel wat kritiek losmaakten. Maar het waren geen loze dromen, het waren diepgewortelde passies die uiteindelijk het hart en hoofd van miljoenen mensen wonnen. Een succesvolle visie heeft die kracht. Die inspireert, verduidelijkt en stuurt het werk van een hele organisatie gedurende lange tijd. Bedenk dus, voor u die leiderschapsrol op u neemt, wat uw visie is en hoe u die overbrengt. En die visie hoeft niet zo groots te zijn als die van Nelson Mandela, hij kan net zo goed draaien om de lancering van een nieuw product, het uitgeven van een boek of het ontwikkelen van een nieuwe technologie om uw klantenservice te verbeteren. Als het onderwerp voor u maar belangrijk is en u en uw team inspireert.
2. Communicatieve vaardigheden
Zelfs met de meest uitmuntende visie komt u niet ver als u die niet over weet te brengen op anderen. Drukke leidinggevenden hebben vaak de neiging hun gedachten voor zichzelf te houden, vaak omdat er zoveel dringende zaken af te handelen zijn. Daarmee stoppen om te praten en te luisteren kan tijdverspilling lijken. Toch is de helft van de strijd al gestreden als u tijd vrijmaakt op met uw personeel en klanten te praten én naar hen te luisteren. Deel belangrijke informatie niet alleen mee, maar sta open voor reacties en vragen. Op dat gebied valt er heel wat te leren van A.G. Lafley, CEO van Procter&Gamble. Hij is geen opvallende leider, maar heeft zijn onderneming opmerkelijke resultaten bezorgd in zijn tien jaar aan de top. Dat heeft hij gedaan door continu zijn kernboodschap te herhalen: ‘de klant is koning’. Lafley voert regelmatig overleg met klanten uit de hele wereld. Hij bezoekt ze thuis en gaat met ze mee boodschappen doen. Diezelfde aandacht besteedt hij aan zijn personeel. Hij bezoekt ze op kantoor, luistert naar hun ideeeen en bedankt hen voor hun inzet.
3. Superieur beoordelingsvermogen
Uiteindelijk bepaalt uw beoordelingsvermogen uw succes. Aan de basis daarvan staan uw normen en waarden. Die bepalen of u ethisch handelt. Niet elke keuze die u maakt hoeft de juiste te zijn, maar ze moeten wel consequent zijn en altijd uitgaan van strategie en talent. Dit betekent vaak dat u als leider een nieuwe weg moet vinden als blijkt dat uw organisatie de verkeerde kant opgaat. Hoe goed u daartoe in staat bent is afhankelijk van uw potentie om de horizon te verkennen en de juiste vragen te stellen. Maar zonder de juiste mensen aan boord, bent u nog nergens. Het is dus ook van belang om talentvolle mensen te herkenen en op alle cruciale plekken in de organisatie neer te zetten. Dit is een dynamisch proces, aangezien de omgeving en concurrentie steeds veranderen en er zich steeds nieuwe mogelijkheden voordoen. Een goed voorbeeld van een leider die dit heel goed snapt, is Ann Mulcahy. Zij werd CEO bij Xerox toen het bedrijf aan de rand van een faillissement stond en leidde een fenomenale reorganisatie. Het eerste wat ze deed was een bijeenkomst organiseren met de 100 hoogstgeplaatste managers om hen te vragen te blijven en te vechten voor het bedrijf. Op twee na, deden ze dat allemaal. Toen ging ze de werkvloer op om met medewerkers te praten en talent te zoeken. Ze omringde zichzelf met goede mensen en maakte hen duidelijk hoe zeer ze hen nodig had. Ze zag een mooie toekomst voor het bedrijf die ze realiseerde door de banden met de klanten aan te halen middels een sterk salesteam, innovatieve producten te lanceren, te investeren in research en de operationele kosten op de schop te gooien.