zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier kapitale strategische fouten

4 mei 2009 - Strategische planning is voor veel managers een vervelende, terugkerende routineklus waar enorm tegenaan gehikt wordt. Vervolgens blijft de moeizaam opgestelde bedrijfsstrategie vaak hangen in de planningfase. Dat zegt managementcoach Ed Barrows op 6minutes.be.

Hij stelde een lijst met vier kapitale fouten op die een doeltreffende strategie steeds weer in de weg staan en vertelt er meteen bij hoe u die moet vermijden, zodat uw strategie wel zijn vruchten af gaat werpen:



1. Geen analyse vooraf maken

Bedrijven zijn vaak zelf in zichzelf gekeerd en vergeten dat de markt constant evolueert. Het is dus zaak om tenminste eens per jaar, kritisch te kijken naar de markt, de concurrenten en naar het eigen competitief voordeel. 

2. Slechts één dag per jaar besteden aan de strategie

Een goede strategie stelt u niet in één dag op. Het vergt ruime voorbereiding en bezinning. Bovendien moeten alle belanghebbenden erbij betrokken worden. Leg daarom voor een heel jaar de data vast van de strategische meetings. Laat een kernploeg de meest dringende zaken bespreken en alle informatie tijdig naar iedereen doorsturen. Zo is iedereen goed voorbereid en kunnen beslissingen snel worden geïmplementeerd. 

3. De uitvoering verwaarlozen

Veel managers denken dat alles draait om het opstellen van de strategie en dat de uitvoering dan vanzelf wel volgt. Niet dus. Zorg ervoor dat de hele organisatie doordrongen is van de strategie en hem daadwerkelijk uitvoert. 

4. De opvolging vergeten

De strategische planning heeft geen enkel nut als er geen evaluatie volgt en er niet tijdig bijgestuurd wordt. Evalueer dus op vaste momenten.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Klantinformatie staat nog steeds los van strategie
 Bedrijfsleven past strategie niet aan aan crisis
 Succesvolle onderneming heeft bondige strategie
 Manager wil inspirerende, authentieke visie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10