4 mei 2009 -
Strategische planning is voor veel managers een vervelende, terugkerende routineklus waar enorm tegenaan gehikt wordt. Vervolgens blijft de moeizaam opgestelde bedrijfsstrategie vaak hangen in de planningfase. Dat zegt managementcoach Ed Barrows op 6minutes.be.
Hij stelde een lijst met vier kapitale fouten op die een doeltreffende strategie steeds weer in de weg staan en vertelt er meteen bij hoe u die moet vermijden, zodat uw strategie wel zijn vruchten af gaat werpen:
1. Geen analyse vooraf maken
Bedrijven zijn vaak zelf in zichzelf gekeerd en vergeten dat de markt constant evolueert. Het is dus zaak om tenminste eens per jaar, kritisch te kijken naar de markt, de concurrenten en naar het eigen competitief voordeel.
2. Slechts één dag per jaar besteden aan de strategie
Een goede strategie stelt u niet in één dag op. Het vergt ruime voorbereiding en bezinning. Bovendien moeten alle belanghebbenden erbij betrokken worden. Leg daarom voor een heel jaar de data vast van de strategische meetings. Laat een kernploeg de meest dringende zaken bespreken en alle informatie tijdig naar iedereen doorsturen. Zo is iedereen goed voorbereid en kunnen beslissingen snel worden geïmplementeerd.
3. De uitvoering verwaarlozen
Veel managers denken dat alles draait om het opstellen van de strategie en dat de uitvoering dan vanzelf wel volgt. Niet dus. Zorg ervoor dat de hele organisatie doordrongen is van de strategie en hem daadwerkelijk uitvoert.
4. De opvolging vergeten
De strategische planning heeft geen enkel nut als er geen evaluatie volgt en er niet tijdig bijgestuurd wordt. Evalueer dus op vaste momenten.
Bron:6Minutes