Een goede strateeg kijkt in het hoofd van de concurrentie
4 mei 2009 -
Het succes van een onderneming is vaak zeer afhankelijk van de strategie van de concurrentie. Dat maakt de huidige economische crisis pijnlijk duidelijk. Om een succesvolle strategie op te stellen, moet u dus weten hoe de strategen en beleidsmakers van de concurrentie denken.
Toch blijkt uit recent onderzoek onder managers dat de acties en reacties van concurrenten bijna nooit een rol spelen bij, bijvoorbeeld, de introductie en prijsstelling van nieuwe producten. Een van de redenen waarom dit niet gebeurt, is dat het bijna onmogelijk is om in te spelen op de strategie van de concurrentie als die niet volledig bekend is. En dat is nu net het probleem. Een organisatie weet zelden 100 procent zeker waardoor de concurrenten zich laten leiden, hoe ze hun eigen kansen inschatten en welke consequenties dit heeft voor hun strategie. Pas als u dit weet, kunt u voorspellen wat ze gaan doen. Zou een organisatie weten dat de concurrentie slap bij kas zit en geen risico wil nemen, dan kan die daarvan profiteren door juist dan middelen te kopen tegen zeer aantrekkelijke prijzen.
Doelstellingen
Nog een reden waarom het zo moeilijk is om in te schatten wat de concurrentie gaat doen, is dat bedrijven en hun beleidsmakers vaak niet dezelfde zijn. Een onderneming beschikt altijd over middelen, marktaandeel en vaardigheden. Wat ze daar mee doet, is echter afhankelijk van de doelstellingen van de eigenaars, aandeelhouders en beleidsmakers.
Twee niveaus
Wilt u dus niet alleen reageren, maar vooral anticiperen op de strategische zetten van uw concurrentie dan moet u die op twee niveaus analyseren: organisatorisch en individueel. Op organisatorisch niveau moet u denken als de strateeg van uw concurrent en bepalen wat de perfecte strategie op basis van de middelen en marktcondities is. Op individueel niveau moet u denken als de beleidsmakers van de concurrent, uitzoeken wie welke beslissingen neemt en wat hem daarbij beïnvloedt.
Typisch voorbeeld van het dualistische denkmodel deze uitspraak...
Een goede strateeg (lees denker) heeft het NIET nodig om ''in het hoofd van de concurrentie te kijken''.
Als je - als wijze gevoels beleidsman - gaat leren voelen, 100% jezelf kent, 100% in je EIGEN KRACHT leert blijven, heb je het niet nodig om je te meten met ''concurrentie'', jezelf te onderscheiden door extra acties. Dan VOEL je dat je uniek bent, en dat cree-ert genoeg klanten om je eigen business te kunnen laten draaien.
Peace Man:
Als de mensen op deze planeet eens zou leren delen en te accepteren dat er business genoeg voor ons allemaal - simpelweg om dat voor iedere fabrikant zijn eigen behoeftes en dus eigen klantenkring cree-ert..... dan zouden we kunnen met zijn allen kunnen SAMENWERKEN i.p.v. CONCURREREN.
Op deze wijze kunnen we allemaal de gehersenspoelde grenzen in onze geest overstijgen en laten verdwijnen.
Ondernemen vanuit je eigen kracht:
kost een stuk minder effort, resources, geld, dan steeds maar weer jezelf te moeten vergelijken met een ander en er concurrrentie GEVECHTEN mee aan te gaan ;-)
''Er is geen ander, We zijn allen een in ons hart''
Een goede beleidsman VOELT dit ook in zijn eigen HART.