Vrouwelijke leaserijders kiezen 207, mannelijke gaan voor Golf
4 mei 2009 -
Vrouwelijke leaserijders stappen bij voorkeur in een Peugeot 207. Mannen hebben een voorkeur voor de Volkswagen Golf. De nieuwe twintig procent-bijtellingcategorie gaat ten koste van auto’s in de 25 procent-bijtellingklasse. Dat blijkt uit een analyse over het eerste kwartaal van het wagenpark van Athlon Car Lease.
Hoewel ruim driekwart van de nieuwe leaseauto’s nog in het hoogste bijtellingtarief valt, neemt de populariteit van auto’s in deze categorie gestaag af. Dit verlies is ten faveure van auto’s in de nieuwe twintig procent-categorie: ten opzichte van het eerste kwartaal 2008 verdubbelden de nieuwe bestellingen in deze categorie.
Minder vervuilende auto's
Colin Ouwerling, Marketing manager bij Athlon Car Lease: "Eigenlijk hadden we verwacht dat de toegenomen populariteit van de twintig procent-categorie ten koste zou gaan van de veertien procent-categorie. Het aanbod in deze klasse is namelijk beperkt. We zijn blij met deze ontwikkeling nu blijkt dat de auto’s uit de meer vervuilende 25 procent-klasse aan populariteit verliezen, en dat mensen hun zuinige, milieuvriendelijke auto niet inruilen voor een vervuilender model. Net als vorig jaar valt één op de tien nieuwe bestellingen in het voordeligste tarief."
Vrouwen rijden kleiner
Vrouwen hebben een voorkeur voor kleinere auto’s. Ouwerling: "De Mini, Peugeot 207 en de BMW 1-serie zijn erg populaire auto’s onder vrouwen. Opel blijkt een typisch mannenmerk te zijn. Bijna 100 procent van de Opel-leasers is man."
Downsizen
Downsizing begint als trend langzaam zichtbaar te worden. Volkswagen is een voorbeeld van een fabrikant die op brede schaal downsizing toepast om in een lagere bijtellingklasse terecht te komen. Naast Volkswagen doen steeds meer merken aan downsizing en worden er diverse modellen uitgerust met start-stop-systemen om de CO2-uitstoot te verlagen. Leaserijders hoeven niet altijd kleiner te gaan rijden om wel fiscaal voordeel te behalen. Fabrikanten weten steeds beter in grotere modellen zuinigere motoren te plaatsen. Hierdoor is de bijtelling beperkt. "De Volkswagen Passat met 1.4 TSI motor is daar een perfect voorbeeld van," aldus Ouwerling.
Bijtelling Wie van zijn werkgever een leaseauto tot zijn beschikking krijgt en meer dan 500 km privé rijdt, moet hierover belasting betalen. Daarom telt de werkgever een percentage van de cataloguswaarde van de auto op bij het salaris van de werknemer. Voor de meeste auto’s is dat 25 procent, maar voor minder milieubelastende auto’s is dit twintig procent. De minst vervuilende auto’s betalen veertien procent.