1 mei 2009 -
Het is allang bekend dat internationale ervaring een snelle manier is om carrière te maken. Op deze manier doen managers waardevolle ervaring op, leren ze nieuwe culturen en manieren van werken kennen, en krijgen ze een internationaal perspectief op zaken doen. Nu blijkt dat internationale ervaring mensen bovendien creatiever maakt.
Uit onderzoek van Insead en de Kellogg School of Management komt naar voren dat wonen in een ander land niet alleen waardevolle professionele ervaring oplevert, maar ook de geest verbreedt. Het is niet voor niets dat kunstenaars al eeuwenlang hun fantasie stimuleren door een tijdje over de grenzen te vertoeven.
Kaarsentest De wetenschappers voerden vijf onderzoeken uit om te testen of er een verband is tussen wonen in het buitenland en creatief denken. In het eerste moesten studenten het Duncker kaarsenprobleem oplossen, een klassieke proef om creatief inzicht te testen. De proefpersoon krijgt een tafel te zien met drie voorwerpen: een kaars, een doosje lucifers en een doos spijkers. Ze moeten de kaars dusdanig aan de muur bevestigen dat hij goed brandt en er geen kaarsvet op de tafel of de vloer terecht komt. De juiste oplossing houdt in dat het doosje spijkers gebruikt wordt als kaarsenstandaard: de spijkers moeten eruit worden gehaald en gebruikt worden om het doosje aan de muur te bevestigen. Deze test is een indicator van creatief inzicht omdat de proefpersoon in moet zien dat één object meerdere functies kan hebben. Studenten die een tijd in het buitenland waren geweest, kwamen vaker en sneller met de creatieve oplossing op de proppen.
Onderhandeling
In een andere test moesten de studenten onderhandelen over de aankoop van een benzinestation. Een overeenkomst puur gebaseerd op prijs was onmogelijk want het minimale bedrag wat de verkoper wilde, was hoger dan het maximale bedrag dat de verkoper wilde betalen. De koop kon dus alleen gesloten worden op basis van een creatieve overeenkomst die tegemoet kwam aan de belangen van beide partijen. Opnieuw bleek dat de onderhandelaars die een tijd in het buitenland gewoond hadden, vaker een creatieve oplossing vonden.
Aanpassen
In beide tests maakte het niet uit hoe lang de student in het buitenland was geweest, als hij of zij er maar een tijdje had gewoond. Vervolgens gingen de wetenschappers testen waarom wonen in het buitenland invloed heeft op de creativiteit. Het bleek dat hoe meer de studenten zich aan hadden gepast aan de vreemde cultuur, hoe creatiever ze werden. Maar hoewel nu duidelijk was dat er een sterk verband is tussen buitenlandse ervaring en creativiteit, bewezen de testen nog steeds niet dat er een oorzakelijk verband is. Daarom voerden de wetenschappers nog een test uit onder twee groepen studenten. De ene groep moest schrijven over hun tijd in het buitenland en het aanpassen aan een andere cultuur. De andere groep moest ergens anders over schrijven, bijvoorbeeld over boodschappen doen, sporten of het observeren van een ander cultuur. De studenten die over hun buitenlandse ervaringen schreven bleken, tenminste tijdelijk, creatiever.
Crisis
Buitenlandse ervaring blijkt mensen dus echter creatiever te maken, en dat is van wezenlijk belang voor ondernemingen waarin creativiteit en innovatie essentieel zijn. Het probleem is dat steeds meer bedrijven door de economische crisis besparen op dure internationale uitzendingen en hun expats zelfs terughalen.