zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien dingen die u niet moet doen tijdens een presentatie

1 mei 2009 - Van presentaties kan veel afhangen. U kunt er een nieuwe klant mee binnenhalen, een uitdagend project mee in de wacht slepen of er een promotie aan overhouden. Redenen te meer om niet een van de tien veelgemaakte presentatiefouten te maken! 6Minutes.be zet ze op een rij.

1. Slordige kleding


Speel op veilig en houd het sober en netjes. Natuurlijk is uw kleding schoon en verzorgd. 

2. Geen oogcontact maken
Vindt u het eng om mensen recht aan te kijken? Kijk dan naar de plek tussen hun ogen. Het lijkt dan net of u iemand recht aankijkt. 

3. Zenuwachtig gedrag vertonen

Frunnik niet aan uw haren, bril, kleding of gezicht. Train uzelf in het rustig en ontspannen overkomen voor een zaal vol mensen. 

4. Niet oefenen

Niemand houdt een perfecte presentatie zonder heel veel te oefenen. Doet u dit niet, dan kan de paniek toeslaan of kunt u gaan stuntelen. 

5. U opstellen als stijve hark

Met dynamisch gedrag houdt u de aandacht vast. Beweeg, gebaar, loop, varieer uw 
intonatie. 

6. Uw tekst voorlezen

Schrijf de tekst van een presentatie nooit helemaal uit, maar beperk u tot trefwoorden om de rode draad vast te houden. Koppel uw boodschap aan een verhaal: dat houdt de aandacht vast en mensen onthouden beter wat u vertelt. 

7. Hele zinnen op het scherm projecteren

Maakt u gebruik van powerpoint, beperk de tekst per slide dan tot maximaal vijf punten. Lees ze niet voor maar praat er omheen. 

8. Te lang aan het woord zijn
Uit angst om onvolledig te zijn, hebben veel sprekers de neiging nodeloos uit te weiden. Houdt uw toespraak liefst korter dan de maximale tijd die u ervoor hebt. de meeste mensen onthouden toch maar drie of vier punten. 

9. Een saaie toespraak houden

Hou de aandacht van het publiek vast. Stel retorische vragen. Focus u op de voordelen die de toehoorders uit uw praatje kunnen halen. 

10. Flauw afsluiten

Zorg voor een dynamisch, inspirerend slot. Eindig bijvoorbeeld een slogan of een korte boodschap die zeker blijft hangen.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouw overtuigen? Maak oogcontact
 Sollicitant maakt zich vooral druk om eigen presentatie
 Fout uiterlijk verzwakt boodschap CEO
 Tien tips voor een perfecte presentatie
 
 
reacties
 
mm  |   | 
1-05-2009
 | 
11:17 uur
Prima artikel.
Je zou de 10 punten nog kunnen uitbreiden met
een punt 11. Je niet inleven wie er komen.
Het is altijd goed om te weten wie er komen en te onderzoeken welke issues hun bezig houden. Immers jonge ondernemers hebben aandacht voor andere zaken dan bijvoorbeeld biologische wetenschappers.
Manuel Nugteren
PublicSpeakerSchool.nl
Yvonne van Lith  |   | 
4-05-2009
 | 
09:48 uur
Bijzondere manier om aan te geven wat je eigenlijk wel wilt dat mensen doen.

Ik hou meer van het directe en aandacht geven aan wat men wél zou kunnen doen en draai graag de hier genoemde punten om:

1. Draag verzorgde kleding en pas u enigsizins aan aan uw publiek. Beter iets zakelijker tussen de pakken dan een T-shirt.

2. Maak oogcontact.
Mensen willen gezien worden. Speciaal voor hen hou je deze presentatie.

3. Ontspan voordat je begint.
Als je gespannen bent, doe een ontspanningsoefening voordat je start. Je weet waar het over gaat.

4. Oefen je presentatie
Je weet dan hoe lang het is, waar je over struikelen kunt, wat je nog wat beter kunt doen. Doe dat voor de spiegel of voor enkele mensen die je goed kent en jou eerlijke feedback geven.

5. Beweeg

6. Presenteer vanuit gevoel
Stel vragen aan je publiek, betrek mensen er bij, wees flexibel en sluit aan bij wat uw publiek nodig heeft.

7. Mensen worden lui van powerpoint
Schrijf af en toe iets op een flapover - steekwoorden, tekeningetje, en gebruik de powerpoint alleen voor af en toe een plaatje of helemaal niet. Men focust zich op het scherm en niet meer op wat te vertellen hebt.

8. Hou het kort
Kort en bondig, blijft beter hangen dan hele langdradige verhalen. Laat vragen stellen, aangeven wat je publiek nog meer wil weten en vertrouw er op dat je dit aankan.

9. Presenteer afwisselend
Er zijn mensen die heel goed lang naar verhalen kunnen luisteren (auditief), mensen die dingen voor zich moeten zien (visueel) en mensen die de dingen willen voelen/ervaren (kinestetisch). Hou hier rekening mee in uw presentatie. Bij alleen theorie, haakt een groot deel van uw publiek af.

10. Afsluiten met een pakkend statement/kreet

11. Weet wie je publiek is.
Wat leeft er bij hen, waar hebben zij wat aan.
Onderzoek dat als het van belang is voor uw presentatie of wees zo flexibel dat u dit kunt aanpassen tijdens de presentatie.

Ik krijg de kriebels van negatief geformuleerde wensen omdat dit nu juist is wat ik niet wil. Wat je aandacht geeft, groeit! Dus ook negatieve verwachtingen en dingen die je NIET moet doen. Doe dat nu NIET, heeft vaak op kinderen het effet dat ze dat juist WEL doen. Dat bereik je ook met deze (grappig bedachte) negatieve don't lijst.

Hartelijke groet,
Yvonne van Lith




Yvonne van Lith  |   | 
8-05-2009
 | 
18:54 uur
Er zijn zoveel dingen die mensen weten maar toch niet doen, ook managers en directeuren.
En ik weet uit ervaring dat negatief gestelde verwachtingen slecht werken, ook al weet men dat het tegenovergestelde de bedoeling is.
Denk niet aan die roze olifant...

Niets geldt voor iedereen.
Steven van Vessum  |   | 
8-05-2009
 | 
17:05 uur
Sorry, maar dit is wel een enorme open deur hoor. Dit weet toch iedereen? En zeker de doelgroep van deze website; ''managers en directeuren'' ?

Paardekooper consutancy  |   | 
15-05-2009
 | 
11:01 uur
Een goed verhaal, mooi, maar nu nog oefenen. Jouw specifieke boodschap het beste overgebracht door jou!
Hoe doe je dat? Kom oefenen en samen met mij werken aan het beste resultaat.
Paardekooper consultancy
emailadres:paard171@planet.nl

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10