Vijf do’s en don’ts voor managers tijdens een recessie
23 april 2009 -
Maar liefst 70 procent van de totale kosten van een onderneming zijn personeelskosten. Het is dus van belang de juiste beslissingen nemen op het gebied van personeelsmanagement. Taleo Research en het Human Capital Institute deden in december 2008 onderzoek naar recessiemanagement.
6miuntes.be vat vijf do’s en don’ts samen uit het onderzoeksrapport ‘Recessie management: de belangrijkste Do’s en Don’ts bij Talent Management tijdens de huidige recessie’:
Vijf do’s:
1. Identificeer de core business
Oftewel de werkzaamheden die essentieel zijn voor de zaak, en dus niet alleen de werkzaamheden waar de onderneming goed in is. Op die manier kunt u beter bepalen waar eventueel gesneden kan worden in het personeelsbestand.
2. Identificeer de noodzakelijke competenties Welke competenties zijn vereist om zakelijke doelstellingen te verwezenlijken? Gebruik een scenariogebaseerde planning en performance management om tot beslissingen te komen.
3. Houd altijd uw kernboodschap en uw merk in uw achterhoofd
Wanneer u mensen of productie afstoot, kan dat een nadelig effect hebben op de lange termijn. Houd daar rekening mee. ook kan het op de korte termijn leiden tot veel kritiek, onder andere op het internet. Wees voorbereid.
4. Blijf communiceren
Houd uw team op de hoogte van alle informatie die u heeft en binnen krijgt. Zo blijven uw mensen zich gewaardeerd voelen.
5. Besteed voldoende aandacht aan de overblijvers
Besteed aandacht aan de achtergebleven werknemers. Laat hen weten waarom zij de dans ontsprongen zijn. Doet u dat niet, dan kan dat resulteren in verminderde motivatie en productiviteit tot vertrek op vrijwillige basis.
Vijf don’ts:
1. Hak niet met een botte bijl
Ga subtiel en gericht te werk als u mensen moet ontslaan. Denk goed na wie u wel en niet kunt missen en ontsla niet klakkeloos hele afdelingen. Zo voorkomt u dat uw bedrijf over te weinig mensen beschikt zodra de economie weer aantrekt.
2. Vermijd een opeenvolging van kleine incidenten Stel een doordachte planning op en voer uw plannen in een keer uit. Als mensen steeds met kleine incidenten geconfronteerd worden, veroorzaakt dat veel meer stress.
3. Maak ontslagen niet op vrijdag of vlak voor de vakantie bekend Even belangrijk is het om de achtergebleven werknemers te blijven bevestigen in hun waarde voor de onderneming om hun betrokkenheid niet verloren te laten gaan.
4. Ga niet ondoordacht te werk
Zorg altijd dat u goede argumenten heeft voor de ontslagen. Houd ook altijd rekening met wettelijke verplichtingen.
5. Laat werknemers niet in het ongewisse
Wees zo open, eerlijk en specifiek mogelijk.
Bron:6Minutes