Indiase en Braziliaanse managers begrijpen de vier pijlers van betrokkenheid het best
22 april 2009 -
Managers in India en Brazilië scoren beter op het betrekken en motiveren van hun team dan hun Europese en Amerikaanse collega’s. Dat zou ze wel eens een concurrentievoordeel op kunnen leveren en er toe kunnen leiden dat ze sneller opkrabbelen uit de wereldwijde recessie.
Uit onderzoek van Kenexa blijkt dat de betrokkenheid van werknemers het hoogst is in India en Brazilië met respectievelijk 73 en 65 procent betrokken medewerkers. De VS staat op de derde plaats. In Japan voelt slechts een derde van de werknemers zich betrokken bij de zaak, waarschijnlijk ten gevolge van de strenge sociale codes en aanhoudende economische problemen. Ook Italië scoort slecht, daar voelt nog niet de helft van de werkenden zich betrokken bij hun bedrijf.
Vier pijlers
Om medewerkers betrokken te krijgen en te houden is het volgens Jack Wiley, directeur van Kenexa, noodzakelijk dat managers de ‘vier pijler van betrokkenheid’ kennen:
1. Vertrouwen
Om betrokken te zijn, is het in de eerste plaats essentieel dat werknemers vertrouwen hebben in de leiding, de organisatie en de toekomst van die organisatie. De boodschap en de lichaamstaal van de directie spelen hierbij een doorslaggevende rol. Medewerkers willen er zeker van zijn dat de leiding weet waar de organisatie naar toe gaat en een strategie heeft om problemen het hoofd te bieden.
2. Actie
Wat doen de managers daadwerkelijk? Wordt er gewerkt aan procesverbetering en het nog beter in de markt zetten van producten en diensten? Ook essentieel: hoe belangrijk zijn de werknemers voor de top en hoe wordt dat getoond? Betrokkenheid moet van twee kanten komen.
3. Uitdaging
Cruciaal voor betrokkenheid is uitdagend werk met ruimte voor groei en ontwikkeling. Mensen willen tevreden zijn met wat ze doen en hun werk moet inhoudelijk aantrekkelijk zijn. Het belang van persoonlijke en professionele ontwikkeling is zelfs nog groter in een onzeker economisch klimaat.
4. Sociale verantwoordelijkheid
Een onderneming moet in de ogen van haar werknemers steeds socialer en ethisch verantwoorder handelen. Niet alleen richting werknemers, maar richting de hele maatschappij. Die maatschappelijke betrokkenheid dient bovendien duidelijk gecommuniceerd te worden en oprecht zijn.
Is het niet normaal,dat in een opkomende economie, met nog veel armoede en werkloosheid, mensen veel sneller BLIJ zijn met het werk dat ze kunnen krijgen, hierdoor een inkomen hebben, en hierdoor BLIJ zijn met HUN bedrijf ( hetgeen in veel gevallen de betrokkenheid automatisch vergroot!! )
Jo