zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Privégebruik zakelijke mobiel kost miljoenen

21 april 2009 - Het aantal zakelijke mobiele telefoons nam in 2008 met dertien procent toe. Het aandeel van de privégesprekken met de zakelijke mobiel bedraagt 28 procent, goed voor 400 miljoen euro. Dit blijkt uit de Ezwim Telecom Monitor, een jaarlijks onderzoek naar de belangrijkste feiten rond het gebruik van de zakelijke mobiele telefoon.

Een andere opvallende conclusie uit de Ezwim Telecom Monitor is dat in het bedrijfsleven het gebruik van spraak- en databundels en SIM-only abonnementen, in navolging van de consumentenmarkt, sterk toeneemt. Verder zijn de kosten voor internationaal bellen opnieuw toegenomen, terwijl de roamingkosten juist zijn afgenomen. Net als in vorige jaren blijkt het aantal roaminggesprekken op kosten van de baas gedurende de wintersport en de zomervakantie te pieken. Tot slot neemt het SMS-verkeer nog steeds toe en blijft het SMS-gebruik onverminderd een privé-activiteit. In 2008 was 13 juni, de dag dat het Nederlands elftal Frankrijk versloeg, een van de absolute SMS-topdagen. 



Besparen

Ron van Valkengoed, managing director van Ezwim: "Telecomuitgaven zijn de nummer drie kostenpost bij bedrijven. Het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat, ondanks de economisch zware tijden, veel bedrijven nog steeds geen goed inzicht hebben in de kosten die met telecommunicatie gepaard gaan. Uit onze ervaring blijkt dat bedrijven die hun telecomuitgaven met een professionele oplossing beheersen vijftien tot 40 procent op die uitgaven kunnen besparen. Dit komt dan nog boven op de 400 miljoen euro aan privégesprekken met de zakelijke mobiel die het Nederlandse bedrijfsleven kan besparen." Bij veel bedrijven zijn nog steeds geen richtlijnen voor privégebruik. 

Dataverkeer

Hoewel de snelle groei van het dataverkeer doorzet, blijkt deze groei in Nederland achter te blijven bij landen als Duitsland en Amerika. Niettemin lijkt dataverkeer op de mobiele telefoon door de nieuwe initiatieven rond mobiel Internet in de toekomst een van de grootste kostenposten te worden. Voorlopige conclusie met betrekking tot het gebruik van databundels is dat dit voor het grootste gedeelte privédoeleinden dient. Denk hierbij aan YouTube, MSN, Twitter, sociale netwerken en het downloaden van muziek. 

SMS-drukte

Nog steeds wordt SMS-en in de zakelijke omgang minder gebruikt dan in de privésfeer. Het is dan ook niet verrassend dat de drie topdagen allemaal privégerelateerd zijn. Wel opmerkelijk is dat vrijdag de populairste dag is om te SMS-en. Klaarblijkelijk maakt men alvast afspraken voor het weekend.
De drukste sms-dagen van 2008 waren:
1. 01-1-2008: Gelukkig Nieuwjaar
2. 24-10-2008: Bloody Friday: wereldwijde daling van beurskoersen
3. 13-6-2008: Nederland - Frankrijk (4-1) 

Internationale telefoongesprekken

Ook in 2008 zijn de roamingkosten - de kosten voor mobiel bellen in het buitenland - naar beneden gegaan. Dit heeft echter niet als gevolg dat de totale kosten voor internationaal bellen zijn gedaald. Integendeel zelfs! De kosten per internationaal gebelde minuut is omhoog gegaan. Tijdens de zomer wordt veruit het meest wordt gebeld vanuit Frankrijk en in de winter vanaf de skipistes. Excuus voor notoire veelbellers is dat de mobiel van de zaak ook tijdens de vakantie steeds vaker gebruikt wordt om met collega's of klanten te bellen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mobiel internetten neemt toe, en daarmee de uitdaging voor de marketeer
 Werknemer verzwijgt verlies mobiel toestel voor baas
 Mobieltje van de baas meest gebruikt in Frankrijk
 Zakelijke mobiel steeds meer privé gebruikt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10