zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Strategische planning was nog nooit zo ingewikkeld

17 april 2009 - Voor veel bedrijven is het weer tijd om een strategische planning op te stellen, en deze keer is dat moeilijker dan ooit. Strategen bevinden zich in de meest onzekere periode uit hun carrière, moeten rekening houden met rampscenario’s die eerder ondenkbaar leken en het veilig stellen van geldstromen is ineens een integraal onderdeel van hun werk geworden.

De meeste strategen vermijden de overduidelijke fouten, zoals plannen zoals ze altijd deden of juist het loslaten van alle essentiële strategieën en/of de gehele eerdere planning . Toch blijven ze – heel begrijpelijk – bang dat de planning niet aan zal blijken te sluiten bij de economische ontwikkelingen. Ze bevinden zich op onontgonnen terrein en niemand heeft de juiste landkaart. Een goede planning is belangrijker dan ooit, maar is tegelijkertijd nog nooit zo moeilijk geweest. 



Meer beslissers
De meeste organisaties zullen meer variabelen en meer beslissers mee moeten nemen in hun planning dan ooit tevoren. Ook zullen stategen meer nadruk moeten leggen op de meetbaarheid van de resultaten, de enige manier om te bepalen of veranderende omstandigheden strategische aanpassingen vereisen. Tenslotte mag de focus op nieuwe scenario’s niet de lange termijn doelen overschaduwen of belangrijke bestaande strategieën terzijde schuiven. 

Vroege betrokkenheid
In een onzeker economisch klimaat zijn de voordelen van planning duidelijk: omdat geen enkele uitkomst zeker is, is het noodzakelijk om scenario’s te ontwikkelen op basis van alle mogelijke uitkomsten en de aandacht te richten op de onderliggende factoren die tot onzekerheid leiden. Hier ligt meteen het grote probleem voor planners: het aantal variabelen en mogelijke uitkomsten is explosief gestegen sinds vorig jaar. Zelfs de meest ervaren strategen kunnen hiervan in de war raken. Het is dan ook essentieel om elke betrokkene, inclusief de directie en afdelingshoofden, zo vroeg mogelijk bij het proces te betrekken. Zo staan alle neuzen in dezelfde richting en kan er rekening gehouden worden met alle mogelijke factoren waarmee de diverse afdelingen te maken hebben of krijgen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Overoptimisme staat planning in de weg
 Vijf manieren waarop projecten mislukken
 Manager wil voorbereid zijn op risico’s
 Wargame leert manager strategie formuleren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10