Slimme organisatie is op economisch herstel voorbereid
16 april 2009 -
Als de recessie het grootste probleem voor CEO’s was van de afgelopen tien jaar, wordt het aanstaande herstel hun grootste uitdaging. Slimme organisaties gaan over op de herstelmodus voor hun concurrenten door hebben dat het tij aan het keren is en maken vast een strategisch plan. Dat stelt de Corporate Executive Board.
Zodra het herstel intreedt, beginnen consumenten weer te kopen. Handelt u op dat moment snel en doordacht, dan bent u degene van wie ze kopen en stelt u uw marktleiderschap veilig. In deze herstelperiode krijgt u te maken met een reeks unieke strategische uitdagingen. Uw marketing, producten en prijzen moet u aanpassen zodra consumenten weer bereid zijn extra te betalen, maar als u dit te snel doet, raakt u uw producten aan de straatstenen niet kwijt. Verder moet u uw productiecapaciteit uitbreiden om tegemoet te komen aan de stijgende vraag. Doet u dit echter te snel, dan slokken deze extra kosten al uw winst op. Bent u daarentegen te laat, dan geven uw klanten hun weer beschikbare geld uit bij uw concurrent. Alles draait om de juiste timing.
Let op de tekenen
Maar hoe zorgt u dat uw timing perfect is? Veel beslissingen moet u ruim van te voren nemen, en het einde van een recessive wordt vaak pas maanden later herkent – te laat om concurrentievoordeel te behalen. de beste bedrijven gaan lang voor de concurrentie dat doet over op de herstelmodus en ontwikkelen nu al een herstelplan. Maar waar moet u op letten? Ten eerste op het aanbod van nieuwe huizen. Dit stijgt vrijwel altijd voorafgaand aan een recessie en daalt voorafgaand aan het herstel. Zodra huizen gemiddeld negen maanden te koop staan, is er 40 procent kans dat de economie zich drie maanden later herstelt. Op dit moment staan ze 12,2 maanden te koop, dus er is nog tijd. Blijf echter scherp, de gegevens die erop wijzen dat het herstel in zicht is, hebben een maand vertraging, dus zodra u ze ziet heeft u nog twee maanden om uw plan in werking te stellen. Kijk ook naar indicatoren die bij vorige recessie vooraf gingen aan herstel. Niet alleen op macro-economisch niveau, maar ook specifiek binnen uw branche. Ga bijvoorbeeld na hoe uw klanten zich gedroegen tijdens de recessie en tijdens het herstel.
Wees voorbereid
Maak nu vast een lijst van alles wat u zou doen als u wist dat de economie zich over twee maanden begint te herstellen en stel op basis daarvan een plan op. Op die manier kunt u meteen in actie komen als het herstel intreedt. Houd in uw plan ook rekening met de onzekere factoren die van invloed zijn op uw herstelstrategie en zorg dat u die snel bij kunt stellen. Test uw plan voor zover dat mogelijk is om de kosten zoveel mogelijk te beperken. Om te onderzoeken of uw klanten al klaar zijn voor een nieuwe, luxe variant van uw product, kunt u alvast een pilot lanceren om te kijken of het aanslaat. Blijkt dat uw klanten er klaar voor zijn om meer geld uit te geven, dan is dit het beste teken dat u uw strategie kunt gaan implementeren. Als u nu alvast tijd investeert, kan u dat straks een enorm voordeel opleveren.
Goed artikel, alleen is de intro wat ongelukkig, want wie deze recessie niet als een probleem maar als een uitdaging zal het herstel ook als een uitdaging zien. Wie de recessie als een probleem ziet, zal ook problemen hebben met het herstel.
Het is ook niet echt slim om op aloude economische kengetallen te gaan zitten letten, de geschiedenis heeft één ding geleerd, de grootste leugens worden ondersteund door statistieken. We zien het iedere dag op de beurs waar de analisten voorspellingen die nooit uitkomen doen op basis van economische modellen.
De echte ondernemer heeft intuitie en die werkt 1000 keer zo goed als de beste statistieken. Daarnaast, als u al begonnen bent met de plannen voor de toekomst dan werkt u nu al mee aan het herstel, wacht u ermee tot het moment daar is, dan werkt u het herstel tegen. Kortom, wordt actief en overleef, tenzij u sterven een beter alternatief vind.
Weet u niet hoe? Een belletje is genoeg!