Meer geld voor directe en interactieve marketing ondanks crisis
15 april 2009 -
In het eerste kwartaal van 2009 werd 38 procent van het marketingbudget aan dialoogmarketing (directe en interactieve marketing) besteed. Een stijging van ruim vijftien procent ten opzichte van het laatste kwartaal van 2008. Dit wordt wellicht mede veroorzaakt omdat marketeers stellen dat het juist nu belangrijk is om anti-cyclisch te investeren.
Dit zijn enkele opvallende uitkomsten van de laatste peiling van de DM Barometer: het kwartaalonderzoek naar bestedingen en trends in dialoogmarketing van DDMA, Adforesult en Mailmedia.
Gestegen budget
De bestedingen namen ten opzichte van het laatste kwartaal van 2008 met ruim vijftien procent toe. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2008 stegen de bestedingen met 5,6 procent. Marketeers besteedden het budget voornamelijk aan de eigen website (negentien procent), (on)geadresseerd drukwerk (achttien procent) en e-mail marketing (vijftien procent). Marketeers geven aan deze kanalen het meest effectief te vinden om bestaande klanten als prospects te benaderen. Ook telemarketing en search engine marketing worden als zeer effectief ervaren.
Meer dan de helft van de marketeers (55 procent) verwacht dat de uitgaven aan dialoogmarketing door het Nederlands bedrijfsleven in 2009 hoger uitvallen dan in 2008. Daarentegen verwacht twintig procent dat de uitgaven dit jaar lager uitvallen. Tot slot stelt 25 procent van de respondenten dat er helemaal geen verandering in uitgaven optreedt.
Anticyclisch investeren
Een vast onderdeel van de DM Barometer zijn drie stellingen waarover de marketeers hun mening geven. Een grote meerderheid (85 procent) is het eens met de stelling ‘Wil DM een toekomst hebben, dan is een transparant privacybeleid in elke organisatie onontbeerlijk’. Ook bij de stelling ‘In tijden van recessie moet de marketeer vooral anticyclisch investeren’ geeft de meerderheid (73 procent) aan het hiermee eens te zijn. Daarentegen vindt men niet (73 procent) dat de resultaten van een crossmediale campagne te onduidelijk zijn om daar een substantieel deel van het budget voor te reserveren.